U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Sleutelen tot het leuk is

HENK VAN GELDER
Nico Knapper (65) heeft deze week de 238ste en laatste aflevering van VARA's succes-comedy Oppassen!!! opgenomen en de volgende dag aan de pers de eerste aflevering van de nieuwe Veronica-comedy De garage vertoond. Twee uitersten, hoewel de regisseur de verbazing van de buitenwereld zelf niet deelt: "Als je mij uitsluitend identificeert met Oppassen!!! vind je het misschien wel vreemd dat De garage een stuk sneller en een stuk ruiger is. Maar je moet het zo zien dat Chiem van Houweninge in zijn comedies altijd een fantastisch familiegevoel weet uit te stralen, en dat ik dat in mijn regie heb vertaald. Dat hoeft dus nog helemaal niet te betekenen dat ik niets anders zou kunnen. Ik heb ook Medisch Centrum West opgezet en drie seizoenen geregisseerd - dat was wéér heel anders."

Na tien jaar begint de VARA binnenkort aan de laatste reeks Oppassen!!!. Vanaf komende vrijdag is De garage, over een garagehoudster, haar buurman en haar multiculturele ploegje jonge werknemers, bij Veronica te zien. Nico Knapper werd bij de serie betrokken door producent Gijs Versluys en praatte intensief mee over scripts en rolbezetting. "Ik zit altijd veel meer bovenop de scripts dan de meeste mensen vermoeden," zegt hij. "Ook bij Oppassen!!! gebeurde er op de vloer vaak nog van alles aan; het draaiboek dat we kregen, was lang niet altijd hetzelfde als wat je op de televisie zag. Voordat we met De garage konden beginnen, hebben we samen met schrijver Wyo Koek net zo lang zitten sleutelen tot het leuk was."

De rolbezetting - met de twee oudere vedetten Carry Tefsen en Hugo Metsers en vier jonge acteurs - is dan ook geen toeval. "Veronica trekt een publiek van jongeren, die helaas niet meer afstemmen op de publieke omroepen, en ook een comedy moet dus voor die doelgroep worden gemaakt. Maar ik beschouw het als een taak van de televisie om te werken voor een zo groot mogelijk publiek. Ik wil altijd mijn best doen ook de randgroepen, de andere kijkers, te bereiken zonder de primaire doelgroep af te stoten."

Zelf zegt Nico Knapper de generatiekloof niet aan den lijve te ervaren: "Ik ken hele ouwe mannetjes van 35 en hele kwaaie apen van boven de 50. Reken mij dan maar tot die laatste groep." Een kwart eeuw lang was hij in vaste dienst bij de VARA, waar hij klein en groot amusement maakte en met Zeg 'ns Aaa de basis legde voor de comedy-traditie van die omroep. Sinds 1986 werkt hij freelance. Hij loopt, zegt hij, met meer plannen rond dan hij kan uitvoeren. "Dat is natuurlijk een luxe- probleem. De dag heeft maar 24 uur. Toch hebben Gijs Versluys en ik nog drie uitgewerkte ideeën waarmee we nu aan het leuren zijn. En wat mezelf betreft: ik wil programma's blijven maken voor een groot publiek zonder mijn eigen smaak geweld aan te doen."

NRC Webpagina's
5 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)