NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
China dwingt internetfirma's tot matiging
Door onze correspondent FLORIS-JAN VAN LUYN
PEKING, 29 JAN. Nieuwe regels
die de Chinese autoriteiten deze week hebben afgekondigd, moeten de
bewegingsvrijheid op het internet beperken. Chinezen dreigen daarmee
een publieke uitlaatklep van vrijere en anonieme discussie te
verliezen, die hen nergens anders in China wordt geboden. De Chinese
internetindustrie opereerde tot nog toe voor een goeddeel in
niemandsland. Internetaanbieders hebben het om die reden tot
grensverleggende nieuwsbrengers gebracht.
Met de nieuwe regels hoopt de regering haar controle op het internet te
vergroten. De Chinese internetmarkt groeit snel: het aantal
aansluitingen is vorig jaar verviervoudigd tot bijna tien miljoen.
Peking is zeer bevreesd voor het liberale en open karakter van het
medium. Volgens de nieuwe regels zijn internetaanbieders voortaan
aansprakelijk wanneer zij staatsgeheimen op hun pagina's presenteren.
Dat geldt ook voor e-mailgebruikers wanneer zij staatsgeheimen
verzenden of ontrekken van interne overheidspagina's. De nieuwe regels
zijn een bedreiging voor de Chinese internetwereld, niet omdat haar
pagina's vol staan met schokkende onthullingen, maar omdat het begrip
'staatsgeheim' zo vaag is. DE autoriteiten hebben het begrip tot dusver
te pas en te onpas gehanteerd om politieke vijanden monddood te maken.
Op het vrijgeven van staatsgeheimen staan hoge straffen.
Toch zeggen Chinese internetaanbieders niet verontrust te zijn. Wang
Zhidong, directeur van Sina.com dat China's populairste nieuwspagina's
op het web aanbiedt, noemt de nieuwe regels "een formalisering van een
bestaande gewoonte". Wang betrekt het nieuws dat Sina.com aanbiedt van
honderd Chinese media-organisaties die al door de Chinese autoriteiten
worden gecontroleerd. Ding Lei, directeur van Eastnest vindt de kwestie
"gevoelig, maar niet verontrustend". Buitenlandse internetspecialisten
denken dat China met de nieuwe regels zijn eigen economische
ontwikkeling remt.
Chinese internetaanbieders zijn altijd op hun hoede geweest. Bij de
selectie van informatie en nieuws hanteren zij het principe van
zelfcensuur. "Het is mijn tweede natuur", aldus een Chinese ontwerper
van webpagina's. Waar de grens wordt overschreden kan hij niet
uitleggen. "dat is een kwestie van gevoel en ervaring". De nieuwe
regels die met terugwerkende kracht op 1 januari zijn in gegaan,
dwingen internetondernemers meer af te gaan op dat gevoel.
|
NRC Webpagina's
29 JANUARI 2000
|