|  
 
  NIEUWSSELECTIE  KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
   
 | China dwingt internetfirma's tot matiging 
 
Door onze correspondent FLORIS-JAN VAN LUYN 
PEKING, 29 JAN. Nieuwe regels
die de Chinese autoriteiten deze week  hebben afgekondigd, moeten de
bewegingsvrijheid op het internet beperken.  Chinezen dreigen daarmee
een publieke uitlaatklep van vrijere en anonieme  discussie te
verliezen, die hen nergens anders in China wordt geboden. De  Chinese
internetindustrie opereerde tot nog toe voor een goeddeel in 
niemandsland. Internetaanbieders hebben het om die reden tot
grensverleggende  nieuwsbrengers gebracht.
 
Met de nieuwe regels hoopt de regering haar controle op het internet te 
vergroten. De Chinese internetmarkt groeit snel: het aantal
aansluitingen is  vorig jaar verviervoudigd tot bijna tien miljoen.
Peking is zeer bevreesd voor  het liberale en open karakter van het
medium. Volgens de nieuwe regels zijn  internetaanbieders voortaan
aansprakelijk wanneer zij staatsgeheimen op hun  pagina's presenteren.
Dat geldt ook voor e-mailgebruikers wanneer zij  staatsgeheimen
verzenden of ontrekken van interne overheidspagina's. De nieuwe regels
zijn een bedreiging voor de Chinese internetwereld, niet  omdat haar
pagina's vol staan met schokkende onthullingen, maar omdat het  begrip
'staatsgeheim' zo vaag is. DE autoriteiten hebben het begrip tot dusver 
te pas en te onpas gehanteerd om politieke vijanden monddood te maken.
Op het  vrijgeven van staatsgeheimen staan hoge straffen. 
Toch zeggen Chinese internetaanbieders niet verontrust te zijn. Wang
Zhidong,  directeur van Sina.com dat China's populairste nieuwspagina's
op het web  aanbiedt, noemt de nieuwe regels "een formalisering van een
bestaande  gewoonte". Wang betrekt het nieuws dat Sina.com aanbiedt van
honderd Chinese  media-organisaties die al door de Chinese autoriteiten
worden gecontroleerd.  Ding Lei, directeur van Eastnest vindt de kwestie
"gevoelig, maar niet  verontrustend". Buitenlandse internetspecialisten
denken dat China met de  nieuwe regels zijn eigen economische
ontwikkeling remt.
 
Chinese internetaanbieders zijn altijd op hun hoede geweest. Bij de
selectie  van informatie en nieuws hanteren zij het principe van
zelfcensuur. "Het is  mijn tweede natuur", aldus een Chinese ontwerper
van webpagina's. Waar de  grens wordt overschreden kan hij niet
uitleggen. "dat is een kwestie van  gevoel en ervaring". De nieuwe
regels die met terugwerkende kracht op 1  januari zijn in gegaan,
dwingen internetondernemers meer af te gaan op dat  gevoel.
 
  
  | NRC Webpagina's 29 JANUARI 2000
 
  
 |