|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Belastingplan
|
Nieuwe belastingen...
OP DE PLANNEN is van verschillende kanten een variëteit aan kritiek geleverd. De bezwaren betreffen vooral de belasting op vermogen en de beperkingen van de aftrekmogelijkheden. Beleggen, verzekeren en sparen zijn straks niet meer afhankelijk van de wijze van financiering en daarmee verdwijnt de fiscale ratio van aanbiedingen om aandelen te leasen, de overwaarde van het eigen huis te beleggen of maximale lijfrentes af te sluiten. De oppositiepartijen in de Kamer hebben zich beklaagd dat Vermeend en Zalm hun plannen te snel doordrukken. Dat valt mee: in 1997 kondigden de bewindslieden de schets van hun belastinghervorming al aan. Sindsdien is er veel aan de technische details gesleuteld, maar de hoofdlijnen zijn niet veranderd. Het CDA, dat een lange traditie heeft van banden met belastingadviseurs en de verzekeringsbranche, heeft zich van zijn slechtste kant getoond door zich te laten gebruiken als het loket voor bezwaren van lobbygroepen. Uiteindelijk heeft de Kamer toch nog een aantal toezeggingen van de bewindslieden losgekregen. Voor een deel inhoudelijke verbeteringen, maar voor een deel ook concessies aan deelbelangen. Vermeend toonde hierbij zijn tomeloze creativiteit in het bedenken van handigheidjes waarvoor op het ministerie van Financiën niet bij iedereen evenveel begrip bestaat. Een van de gevolgen is dat de lastenverlichting stijgt tot 5,8 miljard gulden. Een ander gevolg is dat er door de aanpassingen op het laatste moment technische onvolkomenheden in de wetgeving zitten en het ministerie van Financiën zelfs moet toegeven rekenfouten te hebben gemaakt.
NIETTEMIN: over het geheel genomen is de belastinghervorming een belangrijke verbetering vergeleken met het oude stelsel. Het nieuwe stelsel is een verstandige afweging tussen draagkracht, haalbaarheid en maatschappelijke aanvaardbaarheid. Belastingontwijking of regelrechte belastingvlucht zullen erdoor worden ontmoedigd of onmogelijk gemaakt. Bij dit oordeel vallen twee kanttekeningen te maken. Ten eerste bevat het nieuwe systeem vreemde elementen. Zo komt er een regeling voor de bijtelling van lease-auto's, waarvoor een kilometerboekhouding moet worden bijgehouden die uitnodigt tot fraude. De vermogensrendementsheffing, een belasting van dertig procent op een fictief rendement van vier procent, kan tot onverwachte situaties leiden. Het zou kunnen aansporen tot risicovoller beleggen om daarmee een hoger rendement te behalen. Ten tweede zal het volgende kabinet opnieuw moeten kijken naar de tarieven. Dan kan een aftopping van de aftrek van de hypotheekrente worden afgeruild tegen verdergaande lastenverlichting. Want ook na de verlaging in 2001 heeft Nederland voor de inkomstenbelasting relatief hoge tarieven. Het politieke streven moet zich richten op een toptarief duidelijk onder de vijftig procent. Verder gaan volgend jaar de BTW- en energieheffingen omhoog in het kader van de verschuiving van de belasting op arbeid naar belasting op consumptie. Van de energieheffingen is het de vraag of ze zullen leiden tot het gehoopte gedrag en van de BTW-verhoging is het de vraag of deze verstandig is, gezien de tarieven in bijvoorbeeld Duitsland. Bij aanhoudende economische groei en begrotingsdiscipline komt de ruimte voor verdergaande lastenverlichting vanzelf in zicht. De Belastingherziening 2001 kan dus vloeiend overgaan in de herziening 2003.
...afwezige politiek
Het debat over het belastingplan heeft van het begin af aan een uiterst technocratische benadering gekend. De bewindslieden van Financiën, ware 'junks' als het over belastingen gaat, waren samen met de specialisten uit de Tweede Kamer voornamelijk in gesprek met de fiscale wereld. Zo is het onderwerp geannexeerd en voorts gedepolitiseerd.
DE EINDRONDE in de Tweede Kamer heeft hierin geen ver andering gebracht. D66-leider De Graaf klaagde eerder deze week dat de fractievoorzitters zo weinig in de Tweede Kamer met elkaar in debat zijn. Ze werden inderdaad node gemist de afgelopen dagen.
|
NRC Webpagina's
28 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |