M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Strijd om Mannesmann verhardt
BERLIJN, 27 JAN. Moeders die hun baby paginabreed de borst geven, jonge meiden met diepe decolletés en wijd geopende mond die nog vandaag hun aandelen Mannesmann willen inwisselen voor die van Vodafone Airtouch. De Brits-Duitse overnamestrijd rond de telefoniegiganten Mannesmann en Vodafone laat geen enkel middel onbenut in de dagelijkse paginagrote advertenties in de Duitse kranten. Deze week is de beslissende ronde ingegaan. Op 7 februari moeten de aandeelhouders beslissen of ze instemmen met het vijandige bod van 124 miljard euro (273 miljard gulden) dat Vodafone op de Düsseldorfse telefoniegigant Mannesmann heeft uitgebracht. Het Britse concern biedt 53,7 eigen aandelen voor een aandeel Mannesmann. Gaan zij daarmee akkoord, dan kunnen de aandeelhouders volgens Vodafone rekenen op een premie van 68,8 procent. Mannesmann-voorzitter Klaus Esser vindt die prijs te laag. Esser, die momenteel op tournee door de Verenigde Staten is, wil dat per aandeel minstens 350 euro wordt betaald in plaats van de 203 euro die Vodafone biedt. Dat zou een forse waardestijging betekenen: begin november was het aandeel Mannesmann nog 150 euro waard. Mochten de beide bedrijven samengaan, dan beschikken ze alleen al in Europa over dertig miljoen klanten. Esser heeft zijn aandeelhouders verzocht het vijandige bod af te slaan. De Duitse kredietinstellingen hebben al laten weten hem te zullen steunen. Het zal erom spannen. Mannesmann is allang geen Duits bedrijf meer. Slechts dertig procent van de aandelen is in Duitse handen, 26 procent is Brits bezit, 17 procent is verspreid over Europa, 15 procent zit in de VS, medewerkers van Mannesmann hebben 8 procent en Aziatische aandeelhouders hebben 4 procent. Mocht Vodafone meer dan vijftig procent van de aandelen Mannesmann verwerven, dan zal Esser dit "democratische oordeel" aanvaarden, zo liet hij gisteren weten. Esser heeft ruim 400 miljoen mark voor wervingsactiviteiten uitgetrokken. Dat is omgerekend 3.000 mark per aandeelhouder. De Mannesmann-voorzitter wil niet dat zijn bedrijf door de Britten wordt overgenomen. Hij is het oneens met de strategie van Vodafone, dat Mannesmann wil ontmantelen en slechts uit is op de mobiele-telefoniepoot van het Düsseldorfse bedrijf. Dag in dag uit gaat hij daarom met paginagrote, typisch Duitse advertenties in de aanval. Maar ook Vodafone laat zich niet onbetuigd en heeft op haar beurt miljoenen uitgetrokken voor een wervingscampagne. Vooral de zakenkrant Handelsblatt en de gerenommeerde Frankfurter Allgemeine Zeitung profiteren daarvan, maar ook de Berliner Zeitung en Die Presse uit Oostenrijk pikken een graantje mee van deze grootste vijandige overnameslag in Europa. De campagnes bevatten scherpe bewoordingen, maar op openlijke leugens kunnen de tegenstrevers Klaus Esser en Chris Gent, de man met de brede bretels die aan het hoofd staat van Vodafone, niet worden betrapt. Momenteel concentreert de strijd zich op het Britse telefoniebedrijf Orange dat afgelopen jaar door Mannesmann werd overgenomen. Deze overname noopte Gent tot zijn vijandige bod op Mannesmann. Gent weet zich gesteund door de Britse pers en de vele Britse aandeelhouders van Mannesmann. Aandelenbezitters worden onophoudelijk gepaaid. Daarbij gaat het vooral om verschillende interpretaties van de groeicijfers in de telefoniemarkt en op Internet. Volgens Esser groeit Orange bijvoorbeeld beduidend sneller dan Vodafone. Maar Chris Gent beweert het tegendeel. In 1999 zou Vodafone 3,1 miljoen nieuwe klanten hebben weten te werven, Orange daarentegen slechts 2,7 miljoen. Omdat Orange kleiner is, is de groei veel groter, beweert Esser op zijn beurt. Met 127 procent was de groei van Orange in 1999 zelfs twee keer zo groot als die van Vodafone. In het vierde kwartaal kwamen er 1,4 miljoen nieuwe klanten bij, meldt Mannesmann, dertig procent meer dan bij Vodafone. Maar na een overname door het Britse Vodafone zou Mannesmann deze "sterkste en snelst groeiende markt in Groot- Brittannië" verplicht moeten afstoten. Terwijl Gent zijn kaarten zet op pure grootte en mobiele telefonie, werkt Esser aan de integratie van mobiele en vaste telefoonnetten. Voor de prijs maakt het niet uit of de klant nou mobiel of vast wil bellen, per telefoon of via de computer. Voor Mannesmann was Internet altijd al belangrijk. Gent daarentegen liet pas deze maand weten dat Vodafone ook Internettoegang gaat aanbieden. Mannesmann heeft inmiddels al 2,6 miljoen Internetklanten. Esser zou graag namens Mannesmann een strategische alliantie aangaan met het vroegere Franse waterbedrijf Vivendi. "Wij hebben dezelfde visie", zegt Esser. Mannesmann heeft een aandeel van 15 procent in de Vivendi- dochter Cegetel die ook in mobiele telefonie actief is. Intussen houdt Vodafone een aandeel van twintig procent in Cegetel-dochter SFR. Vanuit Duits perspectief lijkt een verdere samenwerking logisch. Maar Vivendi- baas Jean-Marie Messier ('de vriendelijke killer', volgens Die Woche) schijnt daar anders over te denken. Vivendi heeft te veel schulden. Mede daarom weigert Messier de rol van 'witte ridder' op zich te nemen waardoor een vijandige overname van Mannesmann kan worden voorkomen. Volgens Wirtschaftswoche zou Vodafone intussen overwegen ook Vivendi te kopen.
|
NRC Webpagina's
27 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |