U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Informatie over de Euro van de Europese Commissie

KPMG


Komst euro kost bedrijf 56 mln euro

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 27 JAN. Het Europese bedrijfsleven schat de kosten van overschakeling op de euro op gemiddeld 56 miljoen euro (123,2 miljoen gulden) per grote onderneming. Dat is vijf keer zoveel als de kosten die zij maakten in verband met het millenniumprobleem. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van het accountantsbureau KPMG.

Wereldwijd werd er volgens de onderzoekers voor 397 miljard euro gespendeerd aan de voorkoming van het '2000-probleem' en ten minste een kwart van die bestedingen vond in Europa plaats. De kosten van de overgang naar de euro kunnen volgens KPMG voor de grote Europese bedrijven echter uitkomen op in totaal 500 miljard euro.

In Londen werden de uitkomsten van het onderzoek door euro-sceptici direct aangegrepen om hun afkeer van de eventuele vervanging van het pond door de euro te onderstrepen. "Dit betekent dat een omwisseling naar de euro de Britse economie 100 miljard pond zou gaan kosten", aldus de anti-euro actiegroep Business for Sterling. "Dat is een enorme kostenpost en niemand kan ons verzekeren dat het zin heeft." Het KPMG- onderzoek, dat kijkt naar 300 ondernemingen met meer dan 5.000 werknemers in de Europese Unie en Zwitserland, stelt dat de informatie- technologische component van de conversiekosten naar de euro per onderneming uitkomt op 25,8 miljoen euro. Een jaar geleden beliep die schatting in een soortgelijk KPMG-onderzoek nog 16,8 miljoen euro. Wat erop kan wijzen dat de bedrijven zich na het nemen van de millenniumbarrière nu meer concentreren op de komst van de euro. De langere termijnkosten, waaronder het verbeteren van de prijstransparantie en loonbijstellingen in een aantal landen, kunnen per grote Europese onderneming al snel uitkomen op 30 miljoen euro, wat ten koste zal gaan van de winsten. De KPMG-onderzoekers vermoeden dat de groeiende prijstransparantie in Europa als gevolg van de oprukkende euro al heeft geleid tot lagere prijzen en soms stijgende lonen. Wat bijdraagt aan de negatieve kortetermijnbeoordeling van de effecten van de euro op de winsten.

KPMG houdt ook weer rekening met een tekort aan informatietechnologiedeskundigen naarmate de deadline van januari 2002 voor de totale - chartale en girale - invoering van de euro nadert. De rapporteurs vermoeden dat topmanagers op het ogenblik het belang van de euro-conversie bewust wat onderschatten vanwege de hogere prioriteit die zij nu aan de invoering van e-commercie geven.

Het onderzoek stelt tot slot vast dat de Benelux-landen, Duitsland en Italië de meeste vooruitgang hebben geboekt bij het invoeren van de euro. Twintig procent van de grote bedrijven in die landen is in feite al overgegaan op de Europese munt en 82 procent denkt dat in 2001 te doen.

Een meerderheid van de onderzochte bedrijven in negen landen zegt nu tegen de onderzoekers dat de invoering van de euro een minder hoge prioriteit heeft gekregen sinds de lancering van de gemeenschappelijke Europese munt - in girale vorm - een jaar geleden.

NRC Webpagina's
27 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)