|
|
|
NIEUWSSELECTIE Jaguar Cars Online
|
Het fundament van Jackie Stewart
Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW
Jaguar kent een glansrijke racehistorie, met als hoogtepunten zeges in de Rally van Monte Carlo en de 24-uursraces van Daytona en Le Mans. Het Britse merk won de uithoudingsproef in Frankrijk zeven keer, voor het laatst in 1988, met onder anderen Jan Lammers achter het stuur van de winnende XRJ9. Temidden van andere Jags was die wagen gisteren in Londen te bewonderen. In de Formule I maakt Jaguar zijn debuut, met de groen-witte Jaguar-R1, aangedreven door een tiencylinder Ford- Cosworthmotor. Stewart verwacht dat Jaguar de harten van autoliefhebbers sneller zal doen kloppen, op alle vier de continenten (Amerika, Azië, Europa en Australië) waar de zeventien Formule I-races op het programma staan. Jaguar hoopt gaandeweg wat minder met hout en leer te worden geassocieerd en wat meer met hoogwaardige technologie. De Formule I is voor Jaguar vooral een verjongingskuur. Drie jaar geleden introduceerde Stewart zijn gelijknamige team in de hoogste klasse van de autosport, met als brandmerk een Schotse ruit. Dat symbool is nu verdwenen. In tegenstelling tot de meeste teams presteerde Stewart het drie jaar lang zonder sponsoring van een tabaksfabrikant het hoofd boven water te houden. Frank Williams, teambaas van BMW-Williams, beweerde gisteren in een Britse krant dat zijn team het eerste topteam zonder tabakssponsor is. "Ik weet niet wat Frank de laatste tijd heeft gerookt", repliceerde Stewart, "maar wij hebben er nooit één gehad." Williams teerde jarenlang op de inkomsten van een tabaksfabrikant. In de strijd om het constructeurskampioenschap eindigde Stewart-Ford vorig seizoen als vierde, achter Ferrari, McLaren en Jordan, en één punt voor Williams. "We kunnen dit jaar de derde plaats behalen", zei Stewart. "Als de twee topteams (McLaren en Ferrari, red.) net zoveel uitglijders maken als vorig jaar, kunnen er nog gekke dingen gebeuren." Stewart, met een gouden Jaguar-speld op zijn revers, sprak tijdens de lunch over het juiste moment om een stap terug te doen. Hij krijgt nu meer tijd voor zijn vrouw, zijn vijf kleinkinderen, golf en kleiduivenschieten. Stewart ontkende dat hij door Ford terzijde was geschoven. "Ze hebben me juist gevraagd of ik nog wilde blijven. Ik wilde dit zelf, want het leven zoals ik dat de afgelopen jaren heb geleid, met werkdagen van achttien, negentien uur, is niet bepaald het volle leven. Bij de meeste races zal ik er nog wel bij zijn en als ze mijn advies nodig hebben kunnen ze dat krijgen." Het team beschikt nu over veel meer geld, zei Stewart. "We hebben een nieuwe windtunnel, betere elektronika en nieuwe mensen. Dat hadden we niet gehad als we 't bedrijf niet verkocht hadden. Dit was noodzakelijk om het team beter te maken." De eindverantwoordelijkheid bij Jaguar is nu in handen van de Amerikaan Neil Ressler, vice-voorzitter van Ford. Jackies zoon Paul heeft de dagelijkse leiding over het team waarvan coureur Eddie Irvine de kopman is. Johnny Herbert, die vorig jaar op de Nürburgring het Stewart- team zijn eerste en laatste zege bezorgde, volgde bij Stewart Jos Verstappen op, de Nederlander die mogelijk zijn F1-carrière bij Arrows zal hervatten. "Jass is nog steeds een serieuze Formule I-coureur", zei Stewart gisteren over Verstappen, die hij in juli 1998 aantrok om de teleurstellende Deen Jan Magnussen op te volgen. "Hij is een goeie coureur, maar daar zijn er heel veel van. Voor de Formule I moet je een hele goeie zijn."
|
NRC Webpagina's
26 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |