U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   S P O R T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Jaguar Cars Online

Formule 1


Het fundament van Jackie Stewart

Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW
LONDEN, 26 JAN. De cirkel is rond voor de zestigjarige Jackie Stewart. In zijn jeugd sleutelde de drievoudig wereldkampioen Formule I in de garage van z'n vader, in het Schotse Dumbarton, aan alle types Jaguar. De Stewarts verkochten en onderhielden Jaguars. Jackie kende ze van binnen en van buiten. Met een Jaguar E-Type ging hij met Helen McGregor op huwelijksreis, zijn broer Jimmy reed races in een C-Type. Gisteren was Stewart in Londen een van de hoofdrolspelers bij de presentatie van het Formule I-team van Jaguar, waar hij bekendmaakte als teambaas terug te treden.

Nadat Stewart drie jaar lang zijn eigen renstal in de Formule I had gerund, verkocht hij na het vorige seizoen zijn raceteam aan Ford, de Amerikaanse fabrikant die hem drie jaar lang de motoren voor zijn wagens leverde en waarmee hij al 36 jaar een band heeft. Ford laat het team onder de naam van Jaguar voortbestaan. Stewart mocht van Ford aanblijven als 'chief executive officer', maar gisteren maakte hij bekend dat hij het rustiger aan gaat doen. "De laatste jaren heb ik harder gewerkt dan ooit", zei de legende op Lord's Cricket Ground, het cricketmekka waar Jaguar Racing ten doop werd gehouden.

Jaguar kent een glansrijke racehistorie, met als hoogtepunten zeges in de Rally van Monte Carlo en de 24-uursraces van Daytona en Le Mans. Het Britse merk won de uithoudingsproef in Frankrijk zeven keer, voor het laatst in 1988, met onder anderen Jan Lammers achter het stuur van de winnende XRJ9. Temidden van andere Jags was die wagen gisteren in Londen te bewonderen. In de Formule I maakt Jaguar zijn debuut, met de groen-witte Jaguar-R1, aangedreven door een tiencylinder Ford- Cosworthmotor. Stewart verwacht dat Jaguar de harten van autoliefhebbers sneller zal doen kloppen, op alle vier de continenten (Amerika, Azië, Europa en Australië) waar de zeventien Formule I-races op het programma staan. Jaguar hoopt gaandeweg wat minder met hout en leer te worden geassocieerd en wat meer met hoogwaardige technologie. De Formule I is voor Jaguar vooral een verjongingskuur.

Drie jaar geleden introduceerde Stewart zijn gelijknamige team in de hoogste klasse van de autosport, met als brandmerk een Schotse ruit. Dat symbool is nu verdwenen. In tegenstelling tot de meeste teams presteerde Stewart het drie jaar lang zonder sponsoring van een tabaksfabrikant het hoofd boven water te houden. Frank Williams, teambaas van BMW-Williams, beweerde gisteren in een Britse krant dat zijn team het eerste topteam zonder tabakssponsor is. "Ik weet niet wat Frank de laatste tijd heeft gerookt", repliceerde Stewart, "maar wij hebben er nooit één gehad." Williams teerde jarenlang op de inkomsten van een tabaksfabrikant.

In de strijd om het constructeurskampioenschap eindigde Stewart-Ford vorig seizoen als vierde, achter Ferrari, McLaren en Jordan, en één punt voor Williams. "We kunnen dit jaar de derde plaats behalen", zei Stewart. "Als de twee topteams (McLaren en Ferrari, red.) net zoveel uitglijders maken als vorig jaar, kunnen er nog gekke dingen gebeuren."

Stewart, met een gouden Jaguar-speld op zijn revers, sprak tijdens de lunch over het juiste moment om een stap terug te doen. Hij krijgt nu meer tijd voor zijn vrouw, zijn vijf kleinkinderen, golf en kleiduivenschieten. Stewart ontkende dat hij door Ford terzijde was geschoven. "Ze hebben me juist gevraagd of ik nog wilde blijven. Ik wilde dit zelf, want het leven zoals ik dat de afgelopen jaren heb geleid, met werkdagen van achttien, negentien uur, is niet bepaald het volle leven. Bij de meeste races zal ik er nog wel bij zijn en als ze mijn advies nodig hebben kunnen ze dat krijgen." Het team beschikt nu over veel meer geld, zei Stewart. "We hebben een nieuwe windtunnel, betere elektronika en nieuwe mensen. Dat hadden we niet gehad als we 't bedrijf niet verkocht hadden. Dit was noodzakelijk om het team beter te maken."

De eindverantwoordelijkheid bij Jaguar is nu in handen van de Amerikaan Neil Ressler, vice-voorzitter van Ford. Jackies zoon Paul heeft de dagelijkse leiding over het team waarvan coureur Eddie Irvine de kopman is. Johnny Herbert, die vorig jaar op de Nürburgring het Stewart- team zijn eerste en laatste zege bezorgde, volgde bij Stewart Jos Verstappen op, de Nederlander die mogelijk zijn F1-carrière bij Arrows zal hervatten.

"Jass is nog steeds een serieuze Formule I-coureur", zei Stewart gisteren over Verstappen, die hij in juli 1998 aantrok om de teleurstellende Deen Jan Magnussen op te volgen. "Hij is een goeie coureur, maar daar zijn er heel veel van. Voor de Formule I moet je een hele goeie zijn."

NRC Webpagina's
26 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)