U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

E-ZINES MET GEZAG


De werkwoorden suck en rule worden veel gebruikt op Internet. Ze zijn bijna onvertaalbaar. It sucks betekent zoveel als 'het is waardeloos'.

It rules wordt gezegd als iets juist erg goed, haast superieur is. Het is niet moeilijk om te raden welke uitdrukking het meest wordt gebruikt. Suck is een satirisch elektronisch magazine dat bijtende commentaren schrijft over misstanden op het Internet en in de rest van de wereld. In een commentaar over het Cubaanse jongetje Elian wordt de overdadige media-aandacht voor zijn zaak bekritiseerd. Een voorbeeld van de Suck-stijl: "Don't misunderstand us: We're true- blue, red blooded, white-knuckled patriots every bit as much as John McCain or Wen Ho Lee. We love America as a country so generous and giving that even Robin Williams can find regular work, and we're willing to pay whatever it takes in taxes to defend this land of unbounded opportunity. Maar, vraagt de redactie zich af, is het niet gewoon een kwestie van racisme dat de overheid dit mediagenieke 'blonde' jongetje alle kansen biedt in de Verenigde Staten te blijven? Dodelijk is de slotzin van een artikel over de grote veranderingen die bekende homosites als PlanetOut recentelijk hebben ondergaan: They just want their user's credit card numbers. De vormgeving van Suck, dat samen met HotWired en Wired News onderdeel uitmaakt van Lycos, is vreselijk. De teksten verschijnen op één eindeloos lange pagina, zonder tussenkopjes. Bovendien hebben de artikelen een dubbele regelafstand, waardoor ze nog langer worden. Ook de rest van de navigatie is waardeloos. Pas helemaal onderaan zo'n lang artikel kun je doorklikken naar andere stukken en het archief. Het onderste deel van het scherm, wat zich goed leent voor een inhoudsopgave, is gereserveerd voor advertenties. Commercieel gezien slim, maar voor de lezer erg onprettig.

(Tekst Marie-José Klaver; beeld Marcel de Lange)

NRC Webpagina's
26 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)