NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Dodensprong
Maarten Huygen
Sinds een paar weken begrijp ik
de aantrekkingskracht van de bungeejump: het is zelfmoord plegen zonder
dood te gaan. Hup, ondersteboven Jan van Schaffelaar achterna maar dan
zonder de gevolgen.
Nee, zelf heb ik het niet gewaagd, maar op de sofa
heb ik het meebeleefd. Via een cameraatje dat op de helm van de jumpers
was gemonteerd kon ik de gezichten volgen. De onuitsprekelijke, eenzame
angst tijdens de ongeremde sprong, de schok en de lichte geruststelling
als het bungee-elastiek plotseling hard aan de benen rukte, de oplopende
spanning bij de volgende, kleinere val naar beneden en de bevrijdende
lach als het allemaal was afgelopen, de lach van de overwinning op de
dood. Ja, dan nog wel. Een man die ik op zeker 110 kilo schat, moest ook
naar beneden en bij hem rekte de elastiek zo ver op dat hij met het
hoofd een seconde of wat onder water ging. Dan vraag je je toch af of
het allemaal wel houdt. Je zag het gespannen gezicht onder water
verdwijnen, luchtbellen uit zijn mond en zijn geschrokken gezicht, dan
vlogen de druppels in het rond als hij weer omhoog kwam. En geschaterd
dat hij had, achteraf. Zo'n sprong is dus een snelle opeenvolging van
hevige gemoedsbewegingen. Unieke televisie, maar voor mij nog geen
aansporing om het zelf ook te gaan doen. De gefilmde bungeejump was het
hoogtepunt van het programma Wie is de Mol, over een groep van
tien echte mensen die weken lang in Australië aan het survijvelen
waren. Ze moesten raden wie onder hen de verrader was en elke uitzending
viel er een af. Het klasje had zich een keer zonder de juf, Angela
Groothuijzen, van een hoge brug in een diepe rivierkloof moeten storten
en vrijdagavond werden die opnamen bij het nakaarten nog eens herhaald.
Twee vrouwen wilden eigenlijk niet maar gingen toch. De ene was wegens
haar waagstuk "bekend geworden in Wageningen en omgeving", de ander vond
deze elastieken overwinning een belangrijk moment in haar leven. Bij
dwang was het traumatisch geweest. Niemand, behalve de winnaar op het
laatst, had de saboteur geraden. Deborah deed zich veel onnozeler voor
dan ze was en iedereen trapte erin. Ik vroeg me af of het ook met haar
donkere huidskleur te maken had die dan onbewuste beschermingsinstincten
opriep. Onterechte vertedering die zich ook zou hebben voorgedaan als ze
zacht Heerlens had gesproken. Een deelnemer had zichzelf de schuld
gegeven voor een van haar opzettelijke blunders. In die zin was de
casting een stap voorwaarts, namelijk dat gekleurde mensen niet
automatisch in de rol van good girl worden geplaatst. De bad
girl was geraffineerd in haar acties en zelfs de minder subtiele
sabotage werd geloofd. Het gemiddelde van 800.000 kijkers bijna een
miljoen afgelopen vrijdag - was nog hoog maar naar de oorspronkelijke
VRT-versie van Wie is de Mol in Vlaanderen hadden miljoenen
gekeken. Het enorme succes van die andere afvalrace, Big Brother
heeft Wie is de Mol een beetje in de weg gezeten.
Wie is de Mol was spectaculairder met al die stunts, maar de
mensen keken liever naar het gevlooi in de apenkooi. Uiteindelijk gold
dat ook voor mij, want als je een paar uizendingen van De Mol
mist, raak je achter. Ik vond beide programma's niet ideaal. Een
gevangenis of een groep die allerlei commando's moet opvolgen, laat net
te weinig aan het initiatief over. Gelukkig werd er ook nog eens wat
geweigerd. Twee vegetariërs aten geen vlees, ook al werden daar
duizenden guldens mee verloren. Maar een oudere man liet zich een Yin en
Yan teken tatoueren op de rug, voor het eerst, terwijl hij het zijn zoon
had verboden. De camera had het zelfde effect als de stoere
vriendengroep voor zijn zoon. Die heeft nu geen enkele reden meer om de
inktnaald te mijden. En zo heeft iedereen zijn eigen uitdaging als
hevige entertainment, met camera, helm en elastiek.
|
NRC Webpagina's
24 JANUARI 2000
|