U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Fusie verbindt Internet met muziekwereld

Door onze correspondent HANS STEKETEE
LONDEN, 24 JAN. EMI, het grootste Britse muziekconcern, sluit zich aan bij het onlangs geformeerde mediaconcern AOL Time Warner. Dat hebben beide bedrijven vanochtend bekendgemaakt.

De fusie van EMI met de platenlabels van Time Warner tot Warner EMI levert de grootste platenmaatschappij ter wereld op. De link met Internetaanbieder America Online (AOL) maakt de weg vrij voor grootschalige distributie van muziek via Internet. Analisten verwachten dat de verkoop van muziek steeds vaker via Internet zal lopen en minder via CD's.

De nieuwe muziekgroep heeft een omzet van 17 miljard gulden en krijgt een kwart van de mondiale muziekmarkt in handen. Het nieuwe concern laat de platenlabels van Sony, Universal PolyGram en het Duitse Bertelsmann achter zich.

Mondialisering van de muziekmarkt, met steeds minder regionale verschillen in smaak, en de opkomst van de mogelijkheid digitale muziekbestanden te kopen via Internet zouden de fusie nodig maken. Het Internet was ook de drijvende kracht achter de fusie van AOL en Time Warner. EMI, de laatste onafhankelijke grote Britse platengroep, in 1897 opgericht als The Grammophone Company, verwacht binnen vijf jaar een tiende van zijn omzet uit de verkoop van muziek via Internet te halen, het zogenoemde MP3-formaat. Het heeft daartoe al investeringen gedaan in bedrijven die zich daarin specialiseren.

Bij EMI werken wereldwijd 130.000 mensen. Het zet 3,2 miljard pond om en exploiteert onder meer de labels EMI Classic, Virgin (pop) en Blue Note (jazz). De artiestenstal strekt zich uit van de Spice Girls tot de Beatles. Warner Music heeft onder meer Madonna en Eric Clapton in huis.

Warner EMI krijgt zijn hoofdkartier in New York en verwacht 300 miljoen pond te kunnen besparen. EMI houdt zijn aandeel in HMV ('His Masters Voice') Media, eigenaar van 280 boekwinkels in het Verenigd Koninkrijk, waaronder de Waterstone's-keten. De nieuwe fusie komt na een reeks eerdere fusies in de platenwereld, die vooral nodig was om beter te kunnen optreden in een stagnerende markt. Zo kocht het Canadese Seagram, eigenaar van Universal, PolyGram, een voormalige Philips- divisie. Seagram bedankte destijds voor EMI.

De nieuwe combinatie wordt een joint venture van EMI en Warner Music, de muziekpoot van AOL Time Warner, waarin EMI en Warner elk een aandeel van 50 procent krijgen. De Amerikaanse reus krijgt wel de zeggenschap, in de vorm van 6 van de 11 plaatsen in het bestuur van het gezamenlijke bedrijf. Om de EMI-aandeelhouders te compenseren voor hun verlies aan zeggenschap krijgen zij 100 pence contant uitbetaald. Dat is een premie van 15,4 procent op de koers van 648 pence waarop EMI vrijdag sloot.

NRC Webpagina's
24 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)