U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Monsters of gastarbeiders

MARISKA GRAVELAND
UFO's bestaan natuurlijk al sinds de mens naar de hemel kon turen. Net zolang bestaat de teleurstelling als het vliegende voorwerp wordt geïdentificeerd: het is geen god, duivel of buitenaards wezen, maar de planeet Venus of een weerballon. Voor al die mensen die hardnekkig blijven geloven in ruimteschepen, heeft Net5 deze gewone vrijdagavond omgedoopt tot 'UFO Night'.

Geen mooier projectiescherm dan de sterrenhemel. Oneindig veel fantasieën zijn er afgevuurd op die grote duistere leegte. Kinderfantasie-specialist Spielberg voelde de niet-aflatende behoefte aan een verfilming van onze verzinsels feilloos aan en maakte de klassieker Close Encounters of the Third Kind (1977), die vanavond is te zien. Een film over buitenaardse wezens gaat eigenlijk altijd gewoon over mensen, en ook deze film is daarop geen uitzondering.

De hoofdpersoon is een wetenschapper die na het zien van een overdonderend fel licht niet meer de oude is. Zijn geordende leven wordt overhoop gehaald omdat hij geobsedeerd is door een vaag beeld in zijn hoofd van een bergachtig object. Zonder er bij na te denken boetseert hij het beeld in zijn aardappelpuree, waarna hij koortsachtig op zoek gaat naar de herkomst van zijn visioen. De film volgt lange tijd zijn steeds groter wordende waanzin; de waanzin van een gelovige die niet serieus wordt genomen door de buitenwereld.

Zoals het Spielberg betaamd wordt in de climax alle nieuwsgierigheid bevredigd, met een religieus getinte troost op de koop toe. Het enige nadeel van het einde is dat het atonale melodietje dat voor de buitenaardsen is gecomponeerd, niet meer uit je hoofd is te krijgen.

De UFO-aflevering van de tv-serie JAG steekt bleekjes af tegen Close Encounters. De obligate scepsis tegenover UFO's van de mannelijke held ontbreekt niet, net als de 'typisch vrouwelijke' gevoeligheid van zijn tegenspeelster. Amusanter, maar niet per se beter, is de actiefilm Alien Nation (1988), waarvan vooral de premisse leuk is. Films over buitenaardse wezens houden zich doorgaans bezig met het gevecht dat geleverd moet worden tegen de boosaardige monsters, terwijl hier de aliens gewoon samenleven met de mensen. Ze komen zelfs voor op Pepsi-billboards, hét bewijs van integratie. De film speelt in 1991, drie jaar nadat een buitenaards slavenschip op aarde is geland. Opportunistisch als we zijn hebben we ze onmiddellijk ingeschakeld als gastarbeider, wat de nodige fricties veroorzaakt. Ze worden gediscrimineerd en belanden niet zelden in de prostitutie of de criminaliteit. Afgezien van hun hoofdhuid die bedekt is met een soort levervlek/ tijgermotiefje, verschillen ze niet veel van zwarte Amerikanen of Chinese immigranten; hun taal lijkt dan ook verdacht veel op kung fu-kreten. Wat volgt is echter geen doorwrochte allegorie over huidige maatschappelijke problemen, maar een doorsnee politiefilm met veel donuts en kogel gaten, zodat de 'UFO Night' toch nog gewoon op aarde eindigt.

UFO Night, Net5, 19.21-0.19u.

NRC Webpagina's
21 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)