M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
KPN en Lucent zoeken grip op telecommarkt
LEIDSCHENDAM, 21 JAN. De onstuimige groei van de telecommarkt bezorgt Lucent Technologies hoofdbrekens. De fabrikant van communicatie- apparatuur, een van de grootste ter wereld, verraste twee weken geleden met een winstwaarschuwing nadat was gebleken dat het de explosieve vraag naar nieuwe, snellere apparaten niet aankon. Lucent had zich verslikt, het aandeel kelderde. Vandaag presenteerde het Amerikaanse bedrijf de verwachte slechte kwartaalcijfers. Eerder deze week maakte Lucent bekend dat het strategisch gaat samenwerken met de Nederlandse telecomaanbieder Koninklijke PTT Nederland (KPN), een van de vijftien grootste klanten. In Europa is KPN zelfs een van de belangrijkste klanten van Lucent. "Niet om het geld", zegt Lucent-bestuurslid Ben Verwaayen, deze week in Nederland om de samenwerking te bezegelen. Maar omdat KPN een "veeleisend en luidruchtig" bedrijf is. "We willen van elkaar leren", zegt Verwaayen. "In plaats van achter de feiten aan te hollen, gaan we samen een businessplan opstellen, op basis van de gecombineerde kennis van KPN en Lucent." KPN en Lucent zijn in het afgelopen jaar allebei het slachtoffer geworden van de bokkensprongen van de telecommarkt. KPN had tot voor kort een capaciteitsprobleem in zijn netwerk. Lucent had niet op tijd de juiste productielijnen gereed. KPN hoopt zijn capaciteitsproblemen deze week te hebben opgelost met de ingebruikname van een nieuw netwerk waarvoor Lucent een belangrijke leverancier is. Volgens Verwaayen moet de nieuwe technologie snel kunnen inspelen op vraagexplosies. KPN onderschatte lang de groei van het Internetverkeer en was niet voorbereid op het beroep dat concurrenten deden op zijn netwerk. Dat leidde vorig jaar tot verstopping van het net. Toepassing van "de allermodernste technologieën" moet dit soort calamiteiten in de toekomst voorkomen. Netwerken moeten flexibel zijn, legt Verwaayen uit op een Nederlands kantoor van Lucent in Leidschendam.Of KPN ook behulpzaam kan zijn bij het oplossen van de capaciteitsproblemen van Lucent is de vraag. Lucent verslikte zich in de wensen van telecomaanbieders die eerder dan verwacht wilden overstappen naar een nieuwe generatie supersnelle verbindingen en netwerkapparatuur. Concurrent Nortel had de apparaten al wel gereed. Daar kwam bovenop dat klanten volgens Verwaayen hun softwarebestedingen niet meer in één klap doen aan het begin van het jaar, maar deze spreiden over twaalf maanden. Als klap op de vuurpijl kregen enkele klanten (snelgroeiende nieuwkomers op de telecommarkt) hun financiering niet op tijd rond. De slechte kwartaalcijfers van Lucent vindt Verwaayen betrekkelijk. "We hebben het 17 kwartalen achtereen geweldig gedaan. Laat dat nou ook eens geschreven worden." Toch is het logisch dat een bedrijf dat zich heeft verkeken op de markt probeert verder vooruit te kijken. In hun onderlinge samenwerking hebben Lucent en KPN zich volgens Verwaayen gecommitteerd aan volledige openheid van zaken. Lucent laat KPN meekijken in zijn fameuze laboratoria (Bell Labbs). KPN vertelt Lucent op zijn beurt over de meest vooruitstrevende geheimen van zijn klanten. Verwaayen bestrijdt dat de kennisalliantie met KPN verband houdt met de tegenvallers van de laatste tijd. "Dit soort overeenkomsten komen niet zomaar uit de lucht vallen", zegt hij. De samenwerking zal zich volgens Verwaayen niet vertalen in vraag naar individuele producten. "Het gaat niet om de vraag welke dozen er nodig zijn", zegt hij. "Je kunt eenvoudig niet voorspellen waar het gaat boomen." Over de afname van concrete producten hebben KPN en Lucent dan ook niets vastgelegd. "Het is geen dodelijke omarming", zegt Verwaayen. "We leren van elkaar, maar KPN mag ook bij andere bedrijven spulleboel kopen."
|
NRC Webpagina's
21 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |