U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
SmithKline Beecham

Glaxo


Fuseren noodzaak in farmaciesector


Fuseren is voor farmacieconcerns een kwestie van overleven. De vandaag bekend geworden combinatie van Glaxo en SmithKline bevestigt dit eens temeer.

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 17 JAN. Het heeft eventjes geduurd, maar uiteindelijk hebben de farmaciebedrijven Glaxo Wellcome en SmithKline Beecham, twee zwaargewichten, elkaar toch weten te vinden. Het gekibbel op persoonlijk niveau heeft helemaal plaatsgemaakt voor het inzicht dat de twee niet zonder elkaar kunnen.

Eerdere fusiebesprekingen in 1998 strandden door onenigheid tussen de bestuursvoorzitters Richard Sykes van Glaxo en Jan Leschly van SmithKline. Beiden wilden de nieuwe topman worden. Die impasse werd onlangs 'opgelost': Leschly gaat in april met pensioen, Sykes in 2002, zo kondigden beide heren aan. Naar verluidt zijn de jongste fusiebesprekingen in gang gezet door SmithKline-voorzitter Jean-Pierre Garnier, de beoogd opvolger van Leschly.

Fuseren is een kwestie van overleven geworden in de van oudsher versplinterde farmaciebranche. De winstcijfers vallen tegen, terwijl de kosten van medicijnonderzoek stijgen.

Vorig jaar beleefde de Europese farmaciesector drie grote fusies, van Sanofi-Synthelabo, AstraZeneca en Novartis. En vorige week werd bekend dat Warner-Lambert vermoedelijk zal ingaan op een bod van Pfizer, de producent van Viagra. Daarmee zou een farmacie-reus ontstaan met een marktaandeel van 6 procent. Glaxo en SmithKline konden niet achterblijven. En het zal niet de laatste fusie zijn in de farmaciesector, zeggen de analisten eensgezind.

Glaxo SmithKline, zoals het nu ontstane bedrijf heet, heeft een marktaandeel van 7,5 procent en is daarmee het grootste farmacieconcern ter wereld. De omzet is 16,2 miljard pond (56,7 miljard gulden) en jaarlijks wordt in totaal 2 miljard pond (7 miljard gulden) uitgegeven aan medicijnonderzoek. Het bedrijf telt wereldwijd 105.000 medewerkers.

Aangenomen wordt dat de nieuwe groep zijn branche consumentenartikelen ter waarde twee miljard pond (onder meer de frisdranken Lucozade en Ribena) wil verkopen.

De aandeelhouders van Glaxo zullen naar verwachting een aandeel van 60 procent krijgen in het nieuwe bedrijf, afgaande op de beurswaarde van Glaxo, 110 miljard dollar (231 miljard gulden). SmithKline vertegenwoordigt een waarde van 80 miljard dollar (168 miljard gulden) op de beurs.

SmithKline heeft aangedrongen op een andere verdeelsleutel die het bedrijf meer recht zou doen, schrijft het Britse dagblad The Observer. Het bedrijf behaalt mooiere cijfers dan Glaxo, dat vorig jaar niet voldeed aan de winstverwachtingen. In hoeverre aan SmithKline is tegemoet gekomen tijdens de fusiebesprekingen is nog niet duidelijk. In ieder geval zal op de korte termijn vooral Glaxo profiteren van de combinatie, menen analisten.

De fusie is niet gemotiveerd door eventuele kostenbesparing, aldus de Financial Times. Integendeel. Glaxo heeft vorig jaar veel minder uitgegeven aan onderzoek dan het had gewild. Analisten denken dan ook dat vooral de onderzoeksafdelingen van beide bedrijven een forse financiële impuls zullen krijgen. Glaxo, dat zich profileert met medicijnen tegen het hiv-virus en atsma, beschikt over omvangrijke chemische 'bibliotheek'. SmithKline blinkt vooral uit in gen- en medicijnenonderzoek. De bedrijven overlappen amper, behalve op het gebied van medicijnen tegen misselijkheid.

Desondanks denken analisten dat er 4,2 miljard gulden kan worden bezuinigd dankzij de fusie. Een van de twee hoofdkantoren in Londen zal waarschijnlijk worden gesloten. De vakbonden in Groot-Brittannië voelen de bui al hangen en vrezen voor banenverlies, 3.000 banen in Groot-Brittannië en 15.000 in de rest van de wereld.

De grootste problemen worden verwacht met betrekking tot verschillen in bedrijfscultuur. Bij de overname van Wellcome door Glaxo in 1995 ging het er "meedogenloos" aan toe, schrijft de Financial Times, en SmithKline zal harde garanties willen dat er op basis van gelijkheid wordt gefuseerd.

Ook hebben de twee bedrijven een verschillende machtsstructuur. Glaxo heeft een 'platte' organisatie, terwijl de bedrijfsvoering bij SmithKline sterk is gecentraliseerd. Analisten zien hierin geen onneembare hobbels. Beleggers, die zeer teleurgesteld waren over het mislukken van de fusiebesprekingen twee jaar geleden, hebben lag moeten wachten, maar kunnen nu in ieder geval zeer tevreden zijn.

NRC Webpagina's
17 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)