U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Ogen op steeltjes

DIK RONDELTAP
De film The Mask (1994) vertelt op een vakkundige manier in anderhalf uur een amusant - hoewel tamelijk middelmatig - verhaaltje. Maar ongeveer dertig minuten daarvan zijn zó onweerstaanbaar grappig, zó visueel verrassend en (computer)technisch zó fraai gemaakt, dat het zeer de moeite waard is om te kijken.

Hoofdpersoon in The Mask is de timide bankklerk Stanley Ipkiss (Jim Carrey) uit Edge City, die na een reeks vernederingen met autopech strandt op een verlaten brug. Wanneer hij lijkt te overwegen om naar beneden te springen, vindt hij een masker met magische eigenschappen. Dit groene masker blijkt de deemoedige Ipkiss te veranderen in een vrolijk spottende Casanova met anarchistische trekjes. Als The Mask beschikt Ipkiss bovendien over opmerkelijke eigenschappen die tot dan toe alleen voorkwamen bij de tekenfilm: hij overleeft alles, slikt moeiteloos kogels en tovert een arsenaal aan gebruiksvoorwerpen uit zijn zakken gelijk aan de voorraad van een gemiddeld warenhuis.

Ipkiss wordt (ook als zijn alter ego The Mask) verliefd op het gangsterliefje Tina Carlyle (Cameron Diaz), en vecht een vete uit met de ambitieuze boef Dorian Tyrell (Peter Greene) die de misdaad in Edge City wil beheersen.

The Mask betekende voor de ambitieuze komiek Jim Carrey een definitieve doorbraak als superster. In latere films (1998, The Truman Show) laat hij overigens zien dat hij meer kan dan gekke bekken trekken.

Cameron Diaz debuteert in de film. Naast haar sensuele uitstraling en haar stralende glimlach valt ook haar goede timing voor komedie op. Dat leidt later tot een hoofdrol in de succesvolle lachfilm There's something about Mary (1998) en inmiddels is het voormalige fotomodel bezig aan haar zeventiende film.

The Mask, geïnspireerd door het gelijknamige stripverhaal (Dark Horse comics) is tevens een eerbetoon aan de tekenaar Tex Avery die van 1941 tot 1954 voor de Metro-Goldwyn-Mayer studio's zijn krankjoreme tekenfilms (Wolf, Droopy) vervaardigde. De typische Avery-stijl - ogen op steeltjes, tong op de schoenen, slingerbenen: al deze dingen worden in de film letterlijk genomen en gevisualiseerd door Industrial Light and Magic; in juli 1975 door George Lucas opgericht voor de trucages in Star Wars en inmiddels onbetwist leider op het gebied van visuele effecten en computer- animatie.

In The Mask, geregisseerd door Chuck Russel, loopt overigens alles goed af. De boeven worden gepakt - niet in de laatste plaats door Stanley's trouwe hond Milo, vertolkt door de Jack Russel terriër Max - de liefde wordt beantwoord èn het einde laat ruimte voor The Mask, part two.

The Mask (Charles Russell, VS, 1994), zondag, BBC1, 19.30- 21.00u.

NRC Webpagina's
15 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)