U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

M A K E R S :
Gemankeerd kunstenaar

HENK VAN GELDER
Toen de NPS hem vroeg een serie te produceren over het versiergedrag in het hedendaagse multiculturele Nederland, moest programmamaker Jop Pannekoek (56) eerst even nadenken. "Ik was een beetje huiverig. Ik ben alweer wat ouder, en terwijl we vroeger om 5 uur een borrel gingen drinken, begint dat tegenwoordig pas om 2 uur 's nachts of zoiets." Maar hij had al eerder voor de NPS programma's over multiculturele festivals in Nederland gemaakt en dat was 'een buitengewoon plezierige ervaring'. "Ik vind het fascinerend bij al die verschillende bevolkingsgroepen dingetjes tegen te komen die wij helemaal niet weten. En het was mijn eigen keus die cultuurverschillen nu eens niet als problematisch neer te zetten - want dat gebeurt al veel te veel."

Zondagmiddag begint zodoende zijn achtdelige serie Stappen. De eerste aflevering gaat over de vrouwen van een Turkse muziekgroep in Helmond. Verder komen Chinese jongens op vrijersvoeten in Rotterdam, Surinamers, Kaapverdianen, Somaliërs, Hindoestanen, Molukkers en blanke Nederlanders uit de house-scene aan bod. Alleen de Marokkanen weigerden mee te werken: "Vooral meisjes zijn bang voor de camera te vertellen dat ze wel eens uitgaan of een sigaretje roken."

Een paar uur na Stappen zendt de VPRO nog een tweede Pannekoek- productie uit: een registratie van de verhalenvoorstelling van Kees van Kooten, vorig jaar in de Kleine Komedie in Amsterdam. Op eigen initatief heeft Jop Pannekoek dat optreden opgenomen, zoals hij dat wel vaker doet. "Als ik iets heel erg leuk vind, neem ik het op. Dan zie ik later wel wat ermee gebeurt. Met die digitale cameraatjes van tegenwoordig hoeft dat helemaal niet zo duur meer te zijn. Zo ben ik laatst ook nog met het jazz-sextet van Michiel Borstlap mee geweest op tournee door China. We hebben een optreden vastgelegd op cd-kwaliteit en die muzikanten geportretteerd tijdens hun reis. Tot dusver wil geen enkele omroep het hebben, maar ik vond het te gek om dat te laten lopen." Als pril luisterliedjeszanger-met-gitaar kwam Jop Pannekoek anno 1967 voor het eerst in contact met de televisie, waar hij op kosten van de pas begonnen TROS een regie-cursus mocht volgen. Sindsdien staat hij vooral bekend als maker en vastlegger van kleinkunstprogramma's. Jarenlang was hij de vaste regisseur van Van Kooten & De Bie, later ook van Wim de Bie als solist, en tot op de dag van vandaag regisseert hij elk tv-optreden van Freek de Jonge. Maar hij doet meer. Een serie operaportretten voor Teleac bijvoorbeeld. "En ik zou dolgraag een serie maken over poëziefestivals in de hele wereld."

Het wordt er echter niet makkelijker op, zegt hij, bij de omroepen emplooi te vinden voor zulke programma's. "Vroeger werd de tv geregeerd door gemankeerde kunstenaars. Nu maken vaak middenstanders de dienst uit. Zelf reken ik me toch liever tot de eerste groep."

NRC Webpagina's
15 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)