|
|
|
NIEUWSSELECTIE GVB
|
Vervoersoorlog
Dat moeten Testa en verantwoordelijk wethouder Ter Horst zich aanrekenen. Maar zij zijn niet de enige schuldigen. Ook de ambtenarenbond AbvaKabo heeft boter op het hoofd. Decennialang is het GVB geregeerd door de bond, die met tientallen 'vrijgestelden' een ijzeren greep heeft op het bedrijf. Deze traditie, die teruggaat tot de tijd dat de CPN in Amsterdam een dominante positie innam, speelt het GVB nog steeds parten. Onder het mom dat ze het beste voor hebben met het openbaar vervoer opereren de lokale bonzen als schaduwbestuurders die elke hervorming kunnen maken of breken. Het wordt tijd aan deze machtspositie, die door de Amsterdammers niet meer wordt begrepen en gewaardeerd, een einde te maken. Bij een volgende staking doet het college er goed aan niet alleen te dreigen maar de vakbond daadwerkelijk te dagvaarden. DE TERUGHOUDENDHEID van het stadsbestuur lijkt ook elders een probleem te worden. In de particuliere taxiwereld is het eveneens mis. De monopolistische taxicentrale TCA voert welhaast oorlog met een nieuwe concurrent. De daarbij aangewende middelen treden ver buiten de oevers van de rechtsstaat. Burgemeester Patijn heeft de letterlijk vechtende chauffeurs nu gedreigd dat hij hun auto's in beslag zal nemen. Dat is een begin. Maar er is meer nodig. Want het vervoersbeleid van Amsterdam verkeert in een treurige crisis.
|
NRC Webpagina's
12 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |