U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   O P I N I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
GVB

Gemeente Amsterdam


Vervoersoorlog


HET GEMEENTEVERVOERBEDRIJF in Amsterdam heeft weer eens gestaakt. Dit keer uit protest tegen het voornemen van het stadsbestuur om het GVB stapsgewijs te privatiseren. Volgens het college is er geen andere uitweg. Over zes jaar wordt het openbaar vervoer volgens een wet, die overigens nog door het parlement moet worden goedgekeurd, geliberaliseerd.

Daarom wil het gemeentebestuur het GVB de komende twee jaar alvast 'extern verzelfstandigen'. Over zin en onzin daarvan valt te discussiëren. Zeker in een stad als Amsterdam, die niet is gebouwd voor auto's en daarom een publiek belang heeft bij goed openbaar vervoer. Maar de werknemers van het GVB zijn de laatsten om naar het stakingswapen te grijpen. Het bedrijf is al jaren ziek. Directeur Testa, in 1996 voor een aantrekkelijk salaris naar Amsterdam gelokt, is er nog niet in geslaagd het GVB op het goede spoor te krijgen. De tijd van de financiële zwarte gaten is voorbij. Maar daarmee is alles gezegd. De veiligheid op de tram laat te wensen over. De metro is een donker hol. Het ziekteverzuim blijft endemisch. En tot overmaat van ramp duiken ook weer corruptieaffaires op.

Dat moeten Testa en verantwoordelijk wethouder Ter Horst zich aanrekenen. Maar zij zijn niet de enige schuldigen. Ook de ambtenarenbond AbvaKabo heeft boter op het hoofd. Decennialang is het GVB geregeerd door de bond, die met tientallen 'vrijgestelden' een ijzeren greep heeft op het bedrijf. Deze traditie, die teruggaat tot de tijd dat de CPN in Amsterdam een dominante positie innam, speelt het GVB nog steeds parten. Onder het mom dat ze het beste voor hebben met het openbaar vervoer opereren de lokale bonzen als schaduwbestuurders die elke hervorming kunnen maken of breken. Het wordt tijd aan deze machtspositie, die door de Amsterdammers niet meer wordt begrepen en gewaardeerd, een einde te maken. Bij een volgende staking doet het college er goed aan niet alleen te dreigen maar de vakbond daadwerkelijk te dagvaarden.

DE TERUGHOUDENDHEID van het stadsbestuur lijkt ook elders een probleem te worden. In de particuliere taxiwereld is het eveneens mis. De monopolistische taxicentrale TCA voert welhaast oorlog met een nieuwe concurrent. De daarbij aangewende middelen treden ver buiten de oevers van de rechtsstaat. Burgemeester Patijn heeft de letterlijk vechtende chauffeurs nu gedreigd dat hij hun auto's in beslag zal nemen.

Dat is een begin. Maar er is meer nodig. Want het vervoersbeleid van Amsterdam verkeert in een treurige crisis.

NRC Webpagina's
12 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)