U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
De Telegraaf

Internet drukt winst Telegraaf

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 12 JAN. Holdingmaatschappij de Telegraaf, uitgever van de gelijknamige ochtendkrant, boekt dit jaar als gevolg van investeringen in Internetdiensten een "belangrijk lager" resultaat dan in 1999. Dat heeft het concern gisteren bekendgemaakt. Op de Amsterdamse effectenbeurs is de koers van de Telegraaf in een reactie op het nieuws vanmorgen scherp gedaald. De krant trekt dit jaar dertig miljoen gulden uit voor uitbreiding van zijn Internetdiensten. De Telegraaf, die van de Nederlandse dagbladen al de meest bezochte website heeft, investeert dit jaar in een elektronische versie van de Financiële Telegraaf, een website over auto's (Autobytel) en een "forse" reclamecampagne om de Internetactiviteiten van het concern onder de aandacht te brengen.

Ook de divisie landelijke dagbladen van PCM, uitgever van onder meer NRC Handelsblad, ziet de winst dit jaar licht dalen. Oorzaak daarvan zijn onder meer hogere kosten van de bezorging van kranten. De Telegraaf verwacht dat het resultaat dit jaar tevens gedrukt wordt door de hoge aanloopkosten van de vorig jaar gelanceerde gratis tabloidkrant Spits. Die zetten de winst van het afgelopen jaar ook al onder druk. Het concern maakte gisteren tevens bekend dat het resultaat over 1999 "gering lager" is uitgekomen dan het jaar ervoor. Eerder al meldde de Telegraaf dat de recordwinst van 145,2 miljoen gulden in 1998 in 1999 niet geëvenaard zou worden. Over het eerste halfjaar rapporteerde de uitgever een "fractioneel hoger" resultaat, maar dat is in de tweede helft van het jaar omgeslagen in een winstdaling.

Behalve de aanloopkosten van Spits was ook de voorgenomen overname van Dagblad de Limburger daar verantwoordelijk voor. De Telegraaf koopt de Limburger voor 400 miljoen gulden van Wegener, dat vorig jaar de vijf regionale kranten van VNU kocht. De Telegraaf wil de Limburger samenvoegen met zijn eigen titel in die provincie, het Limburgs Dagblad, en heeft in 1999 een voorziening getroffen voor een sociaal plan bij die krant. De overname van Dagblad de Limburger zal dit jaar opnieuw een nadelig effect hebben op de resultaten, meldt het concern. De synergievoordelen waar de Telegraaf op rekent, zullen in 2000 nog "van geringe betekenis" zijn. Dat is het gevolg van de vertraging die de overname opgelopen heeft doordat de kartelautoriteit NMa de verkoop van de VNU-titels aan Wegener en de Telegraaf nog niet heeft goedgekeurd.

NRC Webpagina's
12 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)