|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Rijksbegroting 2000
|
Het tekort voorbij
IN DE TWEEDE Kamer maar ook daarbuiten is de afgelopen maanden al een voorschot genomen op die discussie. Voor alles moet gewaakt worden dat er nu een mentaliteit van alles-is-mogelijk gaat ontstaan. Het tekort bestaat weliswaar niet meer, maar de erfenis van het jaren te veel uitgeven geld is er nog wel degelijk. In de boeken staat nog een schuld van 530 miljard gulden; een bedrag waarover het komend jaar 30 miljard gulden rente zal moeten worden betaald. Er is veel voor te zeggen om in elk geval een flink deel van het overschot te besteden aan het saneren van de staatsschuld. Daarnaast is er ruimte voor verdere lastenverlichting en nieuwe uitgaven. Wat het eerste betreft: in het kader van de grootscheepse belastingherziening die volgend jaar moet worden ingevoerd is reeds een fors bedrag voor belastingverlaging gereserveerd. Voorkomen moet worden dat de economie met extra lastenverlagingen oververhit raakt. Aan de andere kant is ook in het omringende buitenland sprake van ingrijpende lastenverlichtingen. Wil Nederland concurrerend blijven, dan rest op een gegeven moment eenvoudigweg geen andere keuze.
OVER NIEUWE uitgaven kan in een tijd van begrotingsoverschot in elk geval op een meer ontspannen wijze worden gesproken. Dit is tegelijk het grote risico. Net iets te gemakkelijk gaan nu al stemmen op extra geld te besteden aan 'de' zorg en 'het' onderwijs. Niet ontkend kan worden dat zich in deze sectoren problemen voordoen. Maar als de wensen zo algemeen worden geformuleerd, dreigt het gevaar van nieuwe automatismen. De juiste volgorde is dat eerst de problemen helder worden gedefinieerd, dan concrete plannen worden gemaakt en vervolgens een discussie begint over de daarvoor benodigde financiële middelen. Afgezien van de economische rugwind waar de paarse coalitie al sinds het aantreden in 1994 ten volle van profiteert, hebben ook de heldere begrotingsregels bijgedragen aan het op orde brengen van de overheidsfinanciën. Door een strikte scheiding aan te brengen tussen de inkomsten en de uitgaven en stringente afspraken te maken over de verdeling van mee- en tegenvallers is er rust in het begrotingsbeleid gekomen. De zogeheten Zalmnorm was verbonden aan rijksbegrotingen die een tekort te zien gaven. Er is echter niets op tegen een soortgelijke norm te ontwikkelen nu er overschotten kunnen worden genoteerd.
DE LES VAN DE afgelopen 25 jaar is geweest dat de overheidsuitgaven heel snel ontsporen, maar slechts heel langzaam weer in het gareel gebracht kunnen worden. De grootste fout die nu gemaakt kan worden is dat met het einde van het financieringstekort ook een einde aan de budgetdiscipline komt. Zie ook:
Twee miljard over op rijksbegroting (07 januari 2000)
|
NRC Webpagina's
8 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |