U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Toenadering tussen televisie en web


Jonge televisiekijkers vinden internetten eigenlijk veel leuker dan voor de buis hangen en adverteerders bereiken hun doelgroep effectiever online. De televisie ontdekt internet.

JOCHEN VAN BARSCHOT

Televisie kijken via internet lijkt overbodig als je via de kabel de beschikking hebt over vele tientallen netten. Toch zijn Amerikanen er dol op. Jongeren tussen de 16 en 24 jaar, een belangrijke doelgroep voor adverteerders, vinden internetten zelfs leuker dan tv-kijken. En daar springen aanbieders op in.

Internettv-stations als Den.net en Pseudo.com zenden series, reportages en infotainment-programma's uit die zich richten op zeer beperkte, strak afgebakende doelgroepen. Zo heeft Den.net een serie voor corpsballen (met veel bier en gebral) en een programma voor dikke kinderen ('the fat kid network'). Pseudo.com, dat twaalf 'kanalen' heeft, brengt per kanaal een tiental programma's, waaronder een muziekshow voor Aziatische jongeren en een programma over computergames voor meisjes.

De programma's duren gemiddeld een minuut of vijf en oude afleveringen zijn beschikbaar. Rond elk programma is een scala aan verwante informatie te vinden, zoals links naar websites die aansluiten bij het thema, een chatbox waar gelijkgezinden te vinden zijn en, niet in de laatste plaats, verwijzingen naar adverteerders die zich op de betrokken kijkersgroep richten. Doordat de doelgroepen zo scherp bepaald zijn, hebben adverteerders een hoog 'effectief bereik' bij de groep van hun keuze. Ze bereiken immers alleen de mensen die ze echt zoeken, de (in reclamejargon) 'waste' is minimaal. Zelfs een in absolute aantallen beperkte kijkdichtheid kan daardoor de moeite waard zijn. 'Beperkt' betekent in de Verenigde Staten in het slechtste geval overigens altijd nog vele tienduizenden belangstellenden per dag, en sommige online programma's halen met gemak enkele honderdduizenden bezoekers. Door dat verschil in schaalgrootte zal het nog wel even duren voor er vergelijkbare Nederlandse tv-programma's via internet te zien zijn. Het aanbod beperkt zich nog tot herhalingen van wat al op tv is uitgezonden, zoals filmpjes uit het NOS-journaal op de website van de publieke omroep, www.omroep.nl. Een voorzichtige stap naar Nederlandse internettelevisie is onlangs gezet. Drie particulieren en de gratis internetprovider Wish hebben een omroepvereniging opgericht, die als internetomroep wil toetreden tot het publieke bestel. Imone, de Interactieve Multimedia Omroep Nederland, wil 'multimedia' programma's maken voor radio en televisie, waarbij internet 'een wezenlijke, toegevoegde programmatische rol speelt', zodat, aldus de oprichters, een 'geïntegreerd gebruik van media' ontstaat. "Het recente succes van onder meer Big Brother geeft aan dat het publiek meer betrokken wil zijn bij de programma's." Imone wil zijn programma's daarom interactief maken, zodat kijkers er per email invloed op uit kunnen oefenen. "Kijkers bepalen mee hoe het programma eruit komt te zien."

Op www.imone.nl doet de omroep-in-wording nog geheimzinnig over de programma's die ze wil gaan uitzenden. "Die houden we nog even geheim. Wel kunnen we u verzekeren dat in het nieuwe millennium de publieke omroep anders zal zijn dan u gewend bent. U krijgt informatie, amusement en cultuur, volledig afgestemd op wat u wilt." Eén voorbeeld wil Imone wel alvastgeven: er komen sportprogramma's, die aandacht schenken aan sporten die andere omroepen laten liggen. "Van handboogschieten tot kaatsen, van korfbal tot waterpolo. Het komt allemaal aan bod. En interactief natuurlijk." Als Imone erin slaagt de 50.000 leden te werven die nodig zijn voor een plek in het publieke bestel, zal blijken of dit een gat in de markt is.

Dat internet als omlijsting van bestaande televisieprogramma's ook in Nederland succesvol kan uitpakken, bewijst Big Brother. Endemol meldt dat de website in de vijftien weken dat het televisieprogramma is uitgezonden liefst 52 miljoen keer is bezocht. En dan tellen de tientallen andere sites die sindsdien aan Big Brother gewijd zijn nog niet eens mee.

Het succes van Big Brother smaakt naar meer en Endemol wil nu ook andere programma's voorzien van een volwaardige sites. In maart start de producent samen met SBS een Nederlandse internet portal, een toegangspoort die geheel gewijd zal zijn aan de entertainmentindustrie. De programma's die Endemol nu maakt voor SBS6 en Net5, de Nederlandse televisiezenders van mediabedrijf SBS, krijgen in elk geval een plek op de website en de SBS-netten gaan die volgens Endemol 'krachtig' promoten.

In Duitsland en Spanje heeft Endemol vergelijkbare plannen. Het multimediabedrijf Ame uit München vormt samen met Endemol 'Amende' en gaat sites bouwen rond Duitstalige Endemol-shows. De internetsite rond de Duitse versie van Big Brother, die vanaf begin maart op RTL II te zien is, wordt het eerste project van Amende. De afgelopen week kocht Endemol een belang van 26,4 procent in het Spaanse internetbedrijf Telepolis, dat de Spaanstalige programma's van Endemol online gaat begeleiden.

Hoe lang zal het nog duren voor Nederland eigen internettelevisiestations heeft? Grote namen in het medialandschap hebben zo'n vertrouwen in het nieuwe medium, dat ze hun carrière bij de televisie vaarwel zeggen en zich volledig op internetprojecten richten. De onlangs bij de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) opgestapte directeur radio en televisie Unico Glorie zet zijn loopbaan voort bij United Resources of Jamby, een klein bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van breedbandtechnieken en toepassingen daarvan, waardoor de snelheid en de capaciteit van internetverbindingen vergroot wordt. Adam Curry is een van de mede-aandeelhouders. Rik Rensen, oud- hoofdredacteur van RTL Nieuws, werkt nu bij At Home Nederland, een bedrijf dat breedbandige internettoegang aanbiedt via de kabelnetten van Palet en CasTel. Kabelmaatschappij UPC biedt hetzelfde aan via zijn dochter Chello. Internettelevisie begint bij de verspreiding van breedbandtechnieken. Die maken het verzenden van televisiebeelden over de digitale snelweg - vaak onbegonnen werk door een telefoonlijn - alvast een stuk eenvoudiger.

NRC Webpagina's
8 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)