U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Scoren met de gewone man

TITIA KETELAAR
Wie dacht in het nieuwe jaar niets meer over het televisieprogramma Big Brother te hoeven horen of dacht te kunnen afkicken van zijn verslaving eraan, komt bedrogen uit. Veronica laat haar greep op de Big Brother-kijkers (gemiddeld 1,3 miljoen per avond) maar langzaam verslappen en ook andere omroepen zijn met het concept - deelnemers worden op één plek langere tijd met een camera gevolgd - aan de slag gegaan. Nog elke avond zijn bij Veronica om klokslag zeven uur - Big Brother- tijd - de avonturen van voormalig bewoners Ruud, Bart en Willem in Geld voor je Leven te volgen. Het idee achter dat programma is eenvoudig: geef de 'gewone man' - waaronder 'de drie van Almere' - een videocamera, laat hem zijn leven filmen en voor iedere uitgezonden seconde geef je vijf gulden. Bijna 600.000 mensen keken gisteravond.

Daarnaast zond Veronica gisteren de eerste van een serie terugblikken op Big Brother uit. Ex-bewoners Karin, Maurice en Anouk kozen hun favoriete televisiemomenten: 1,3 miljoen mensen gingen hun ontwenningsverschijnselen te lijf en keken ernaar.

Het succes van Big Brother moet knarsende tanden hebben veroorzaakt bij de directeur van SBS Nederland, Fons van Westerloo, aan wie het idee voor de 'real life-soap' als eerste was aangeboden. Hij vond het te heftig, maar gaat vanaf 13 februari met iets soortgelijks, De Bus, van start. Elf mensen in één bus, 24 uur per dag, zestien dagen lang gefilmd. Producent Endemol is opnieuw verantwoordelijk en noemt het programma 'heftiger' dan Big Brother.

"De Bus gaat verder waar Big Brother is gestopt", zegt uitvoerend producent Diana Buddingh van Endemol optimistisch. De eerste aflevering, The Making of the Bus, is nog niet klaar hoewel hij vanavond wordt uitgezonden, en de selectie van de kandidaten is nog niet afgerond. Buddingh belooft echter dat het spectaculairder wordt dan Big Brother, 'democratischer' en ook 'erg anders'.

"De helft van de deelnemers moet dagelijks een opdracht uitvoeren. Dat zijn gewone werkzaamheden. De bus stopt bijvoorbeeld bij een houtzagerij waar dan hout moet worden gehakt. De deelnemers kiezen zelf, democratisch, wie dat zal gaan doen. Ze houden dus gewoon contact met de buitenwereld." Nog een verschil met Big Brother: de kijker kiest niet de minst favoriete bewoner, maar geeft de meest populaire punten. Deze zal uiteindelijk met een hoofdprijs van een miljoen gulden naar huis gaan, een prijs die op raadselachtige wijze volgens Buddingh ook hoger of lager kan worden als de kijkcijfers goed of slecht uitvallen.

Toch bang dat de Nederlandse televisiekijker inmiddels genoeg heeft van het kijken naar het leven van de 'gewone man'? Buddingh: "Nee, mensen willen zich kunnen identificeren met anderen. Dat is nu eenmaal de trend. Dit programma laat echt zien hoe gewone mensen op een niet gewone manier gewoon werk zullen doen."

The Making of The Bus, SBS6, 19.00-19.30u.

NRC Webpagina's
7 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)