R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Scoren met de gewone man
TITIA KETELAAR
Het succes van Big Brother moet knarsende tanden hebben veroorzaakt bij de directeur van SBS Nederland, Fons van Westerloo, aan wie het idee voor de 'real life-soap' als eerste was aangeboden. Hij vond het te heftig, maar gaat vanaf 13 februari met iets soortgelijks, De Bus, van start. Elf mensen in één bus, 24 uur per dag, zestien dagen lang gefilmd. Producent Endemol is opnieuw verantwoordelijk en noemt het programma 'heftiger' dan Big Brother. "De Bus gaat verder waar Big Brother is gestopt", zegt uitvoerend producent Diana Buddingh van Endemol optimistisch. De eerste aflevering, The Making of the Bus, is nog niet klaar hoewel hij vanavond wordt uitgezonden, en de selectie van de kandidaten is nog niet afgerond. Buddingh belooft echter dat het spectaculairder wordt dan Big Brother, 'democratischer' en ook 'erg anders'. "De helft van de deelnemers moet dagelijks een opdracht uitvoeren. Dat zijn gewone werkzaamheden. De bus stopt bijvoorbeeld bij een houtzagerij waar dan hout moet worden gehakt. De deelnemers kiezen zelf, democratisch, wie dat zal gaan doen. Ze houden dus gewoon contact met de buitenwereld." Nog een verschil met Big Brother: de kijker kiest niet de minst favoriete bewoner, maar geeft de meest populaire punten. Deze zal uiteindelijk met een hoofdprijs van een miljoen gulden naar huis gaan, een prijs die op raadselachtige wijze volgens Buddingh ook hoger of lager kan worden als de kijkcijfers goed of slecht uitvallen. Toch bang dat de Nederlandse televisiekijker inmiddels genoeg heeft van het kijken naar het leven van de 'gewone man'? Buddingh: "Nee, mensen willen zich kunnen identificeren met anderen. Dat is nu eenmaal de trend. Dit programma laat echt zien hoe gewone mensen op een niet gewone manier gewoon werk zullen doen."
The Making of The Bus, SBS6, 19.00-19.30u.
|
NRC Webpagina's
7 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |