U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   S P O R T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Feyenoord

Feyenoord obligatieplan


Obligatieplan Feyenoord mislukt

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 4 JAN. Het Rotterdamse bedrijfsleven loopt niet warm voor Feyenoord. In zijn traditionele nieuwjaarsrede maakte voorzitter Jorien van den Herik gisteren bekend dat de obligatielening van de Rotterdamse voetbalclub is mislukt.

Met pijn en moeite incasseerde Feyenoord 7,5 miljoen gulden van het bedrijfsleven, de helft minder dan in het somberste scenario werd verwacht. Zelfs de supporters kochten voor ruim 8 miljoen gulden meer aandelen van het zogeheten Feyenoord Premie Effect.

Geschrokken door de geringe impuls van de multinationals heeft Van den Herik inmiddels een 'petit comité' gevormd om met de top van het bedrijfsleven te analyseren waarom "andere steden wel warm lopen voor hun symbool en Rotterdam niet".

Hoewel Feyenoord de inschrijving voor de obligatierekening vorig jaar verlengde tot 31 december bleken de relatief lange looptijd van 25 jaar en het geringe rendement potentiële obligatiehouders af te schrikken. "De supporters hebben met 8,5 miljoen hun best gedaan", constateerde Van den Herik gisteren. "Het bedrijfsleven bleef onzichtbaar met een opvallend lage score bij onze eigen businessclub."

De voorzitter van Feyenoord had vorig jaar de hoop uitgesproken dat het bedrijfsleven "samen met ons" de toekomst van de landskampioen zou gaan bepalen. "Dat is dus een utopie gebleken." En Feyenoord heeft het geld juist zo hard nodig om in de pas te blijven bij de Europese topclubs. Van den Herik richt zich daarom op andere geldstromen, waarbij hij het meeste rendement verwacht van het uitbaten van de mediarechten. "Tv- producent John de Mol becijferde laatst dat één uit te zenden WK-wedstrijd al een waarde vertegenwoordigt van 30 miljoen gulden", zei Van den Herik. "Ik wil een WK-wedstrijd niet vergelijken met een competitiewedstrijd van Feyenoord, maar ik kan wel in verhoudingen denken."

In navolging van onder meer Manchester United verwacht Van den Herik dan ook binnen vijf jaar een eigen televisiestation voor Feyenoord te hebben ontwikkeld. 'Feyenoord TV' is volgens hem het noodzakelijke antwoord op de razendsnelle ontwikkelingen in de media. "Het publieke bestel in Nederland, waar ze zich in Amerika een ongeluk om lachen, staat op springen", constateerde Van den Herik. Pay-tv en pay-per-view is de toekomst en de Feyenoord-voorzitter benadrukte nog maar eens dat de clubs "mans genoeg zijn voor de research naar hun eigen geldstromen". Daar hebben ze in zijn visie de KNVB en zelfs de Eredivisie NV niet voor nodig.

Scherpe kritiek uitte Van den Herik op het volgens hem opportunistische beleid van de overheid inzake de bestrijding van het voetbalvandalisme. Hij had overwogen de supporters van Feyenoord weer mee te nemen naar de uitwedstrijden in de Champions League. "Maar ik ben na de laatste boete van de UEFA weer terug in de realiteit", verklaarde de Feyenoord- voorzitter. "Eerst de overheid, dan wij. Er moest eerst een Euro 2000 worden georganiseerd voordat een wet kon worden aangenomen die de stadionverboden en de meldingsplicht regelt, terwijl wij daar al jaren voor hebben gepleit. Ik vind dat te zot voor woorden. Sociale controle - ho maar. De angst regeert. Ik doe daarom pas water bij de wijn als we ons van overheidswege ook na Euro 2000 gesteund mogen voelen."

NRC Webpagina's
4 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)