R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Het Paradijs
DANA LINSSEN
Dit driemanschap tilt het verhaal boven zichzelf uit. Oké, zelfs Reneé Fokker kan knullige dialogen als "Laat me alstjeblieft niet alleen." "We zijn allemaal alleen", niet redden. Maar ze weet haar rol van vuilbekkende straatmadelief met gouden hartje tussen de regels door net iets meer dimensie mee te geven dan een entourage waarin de vogeltjesdans en vruchtbaarheidsproblemen het voornaamste kader bepalen. Ook Roofthooft en Gorissen geven hun Adri en Hendri bijna onnaspeurbare voorgeschiedenissen mee, waardoor ze niet alleen maar stuurs en jaloers zijn, maar stuurs en zachtaardig, jaloers en meelevend tegelijkertijd. Meestal zie je het niet eens, als acteurs hun personage met geheime achtergrondverhalen versterken. Vaak krijgen de regisseur en de schrijver onbedoeld krediet voor iets wat ze nalieten. Roofthooft en Gorissen kan je zien denken en sprankelen op het moment dat hun ogen zich naar binnen keren, naar de film waarin ze veel liever hadden willen staan. Waarin niet alleen die uiterlijke ongerijmdheden ad infinitum ertoe doen, maar vooral de vraag hoe echte mensen daarop reageren.
Het Paradijs (Maarten Treurniet, 1999, Nederland), Ned.3, 23.01- 0.18u.
|
NRC Webpagina's
29 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |