NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Tussen droom en werkelijkheid
MARTIJN MEIJER
Met Fanny och Alexander
(1982), een film die drie uur duurt en geen minuut te lang is, nam
regisseur Ingmar Bergman afscheid als regisseur van bioscoopfilms. In de
film is Bergman zelf nadrukkelijk aanwezig: tijdens het openingsshot,
waarin het doek van een poppentheater opgaat en we het jongetje
Alexander Ekdahl zien, zegt hij dat dit zijn verhaal is. Alexander is de
grote regisseur in het klein: 's nachts geeft hij voor de kinderen
Ekdahl een voorstelling met zijn toverlantaarn en vertelt het verhaal
van Arabella. Dat sprookje, over een losbandige weduwe en de
verschijning van de geest van een dode vader, is het verhaal van de film
(en dat van Hamlet) in het klein.
De aardige vader van Alexander, de leider van een theatergroep (zoals
Bergman zelf, van 1944 tot 1966), sterft terwijl hij repeteert voor de
rol van de geest van Hamlets vader. De moeder, een actrice, trouwt met
een hardvochtige geestelijke. Deze figuur is waarschijnlijk gebaseerd op
Bergmans echte vader, een strenge Lutherse predikant, die later de
huisgeestelijke van de Zweedse koninklijke familie zou worden. Aan hem
had Bergman zijn levenslange preoccupatie met god, het geloof en de dood
te danken. In de film probeert de man vergeefs de fantasie van het
jongetje te beteugelen, ook letterlijk, door hem en zijn zusje in hun
kamer op te sluiten.
De grens tussen droom en werkelijkheid in Fanny en Alexander is
vaak niet duidelijk; realistische scènes vloeien over in
mysterieuze droomscènes. Alexander verstopt zich bij zijn
grootmoeder thuis onder de tafel. Bij het slaan van de klok, een vast
attribuut in Bergmanfilms, beweegt een standbeeld. Het kind roept, maar
niemand geeft antwoord. Het volgende moment zien we een bediende de
kolenkit vullen, alsof er niets gebeurd is.
Fanny och Alexander kan gezien worden als een samenvatting van
Bergmans werk. Het bevat zowel de tragische zwaarte van bijvoorbeeld
Scènes uit een Huwelijk (1973) als lichte en komische
elementen die aan Glimlach van een Zomernacht (1955) doen denken.
Het is ook een film over de magie van de film en de macht van de
filmmaker. Maar Bergman had nog niet genoeg van zichzelf in de spiegel
van zijn kunst gezien, en bracht in 1986 The Making of Fanny and
Alexander uit.
Fanny och Alexander (Ingmar Bergman, 1982, Zweden), Ned.1, 23.00-
02.01u.
|
NRC Webpagina's
28 DECEMBER 1999
|