U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

W E B   W E R E L D :
Big Brother en de slakroppen

MARIE-JOSÉ KLAVER
Eten is altijd goed. Samen eten schept een band, net als voedselschaarste. Bij veel opdrachten in het Big Brother-huis in Almere stond een deel van het weekrantsoen op het spel. Het (vaak mislukte) zelfgebakken brood was altijd een dankbaar gespreksonderwerp. Willem heeft het, ondanks zijn vermeend gemene karakter, zo lang volgehouden in het programma omdat hij iedereen met een big smile op tijd van hapjes en drankjes voorziet.

Eten is ook het thema van het Big Brother-spel dat onlangs door Veronica en multimediabedrijf Lost Boys (ook de makers van de officiële BB-site) op de markt is gebracht. Alle bewoners en ex-bewoners doen mee. Doel is zo veel mogelijk te eten in de tuin en het huis: kropjes sla, eieren, kippen en chocoladerepen.

De combinatie van clichés uit de spelletjeswereld (eten om punten te krijgen, lopen met de pijltjestoetsen) met bekende elementen uit Big Brother (nomineren, de alom aanwezige camera's, de groentetuin) levert een erg leuk spel op.

Big Brother The Game is ook professioneel gemaakt. De animaties en geluidjes zijn erg goed. De makers hebben vast veel lol gehad bij het bedenken van de digitale versies van de bewoners en hun eigenaardigheden. Vrijwel alle bekende idiosyncrasieën komen voor. Het spel kan in verschillende `snelheden' gespeeld worden, maar soms is haast geboden.

Het spel is ook een schoolvoorbeeld van slimme marketing en merchandising. De adviesprijs ligt tussen de 24,95 en 34,95 gulden en het spel is overal te koop (supermarkten, boekhandels, videotheken, speelgoedzaken, benzinestations). Wie een `level' wint, krijgt een, volgens het persbericht, uniek — in werkelijkheid een voor BB-volgers reeds bekend — videofragment te zien van de bewoners die bijvoorbeeld een dansje doen en tieners naspelen.

Er zijn in totaal 21 opnamen uit het Big Brother-huis te zien (tip: Niet alle `levels' hoeven uitgespeeld; telkens opnieuw beginnen levert ook nieuwe fragmenten op).

Interactief is het spel ook. Iedereen mag zijn score uploaden naar de Big Brother-site, waar een lange lijst deelnemers te zien is. Deelname aan de webcompetitie is gratis en onbeperkt. Iedere nieuwe score kan met een druk op één van de knoppen in het spel naar de website gestuurd worden.

Big Brother The Game. Veronica/Lost Boys/SoftMachine. Cd-rom voor Windows 95, 98 en NT. Website www.big-brother.nl

NRC Webpagina's
28 DECEMBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)