M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Wegener wordt weer een echt krantenbedrijf
ROTTERDAM, 15 DEC. Bij de overname van Arcade door Wegener in 1996 droomden bestuursvoorzitter P. Appeldoorn van Wegener en Arcade- oprichter H. Heinsbroek hardop van een 'Time Warner van de lage landen'. Wegener Arcade moest een multimediaconcern worden met alles erop en eraan. Dus niet alleen gedrukte media, zoals kranten, tijdschriften, huis-aan-huisbladen en gemeentegidsen, maar ook radio, televisie en een platenlabel, later nog aangevuld met direct marketing en nieuwe media. Maar het pakte anders uit. Arcade werd een blok aan het been van Wegener en slaagde er, ondanks grootscheepse reorganisaties in de afgelopen jaren, niet in de "verslechterende marktomstandigheden", zoals Wegener het noemt, het hoofd te bieden. Arcade, het platenlabel dat in de jaren zeventig groot is geworden met verzamelelpees (Hit Explosion), heeft zijn marktaandeel de afgelopen jaren gestaag zien afkalven doordat andere platenmaatschappijen zelf verzamelcd's zijn gaan uitbrengen. Arcade kan slechts teren op een bescheiden artiestenstal. Die bestaat uit niet veel meer dan coryfeeën van weleer als de Griek Demis Roussos (Rain and Tears), de Belg Adamo (Vous permettez monsieur) en een indrukwekkende reeks Spaanse flamenco-artiesten. Alleen dochter CNR Music heeft een paar grote namen in huis, waaronder de Golden Earring, Gordon, De Kast en Corry Konings. Toch zit de waarde van de Arcade Music Group hem vooral in de muziekrechten die de platenlabels nog hebben. Veel meer is er niet overgebleven van het bedrijf dat Wegener drie jaar geleden inlijfde. In Nederland werken nog 68 mensen bij de muziekgroep. De keten van cd- winkels The Music Store werd vorig jaar verkocht, net als de Franse vestiging van Arcade en de klassieke-muziekactiviteiten. Het filiaal in Duitsland is gesloten. De overgebleven vestigingen van Arcade in Spanje, de Scandinavische landen en de Benelux worden nu verkocht aan de Amerikaanse platenmaatschappij Roadrunner/WBG Beheer. Haar Hilversumse vestiging zal worden samengevoegd met het hoofdkantoor van de Arcade Music Groep in Naarden. Roadrunner specialiseert zich in hardrock en heavy metal, met namen als Sepeltura en Junkie XL. Bestuursvoorzitter J. Houwert van Wegener Arcade zet met de verkoop van de Music Group de erfenis van zijn voorganger Appeldoorn goeddeels overboord. De overname van Arcade was de kroon op het werk van Appeldoorn, die kort daarna met vervroegd pensioen ging. Het enige wat nog over is van het voormalige Arcade is de Arcade Movie Group, die videofilms verhuurt en verkoopt en tv- en bioscooprechten exploiteert, en de Arcade Media Group, de radio- en tv-poot van Wegener. Televisiestation The Music Factory - populair onder jongeren, een belangrijke doelgroep voor reclamemakers - en de radiozenders Radio 10 FM en Love Radio maken deel uit van de mediagroep. Hoewel Wegener de positie van de Arcade Media Group niet "heroverweegt", zoals de uitgever eerder dit jaar over de muziekactiviteiten meldde, is het de vraag hoe lang de mediagroep nog deel uitmaakt van het concern. De groep is te klein om zich staande te houden tussen mediareuzen als de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en vooralsnog ook Veronica) en SBS (SBS6, Net5). Omdat adverteerders liever zaken doen met grote partijen is de Arcade Media Group al een nauwe samenwerking aangegaan met SBS voor de verkoop van reclamezendtijd. Het wachten is tot SBS de radio- en tv-activiteiten van Wegener overneemt. Directeur F. Eijken van de Arcade Media Group stapt per 1 maart over naar het SBS-bestuur. Zoals iedere zichzelf respecterende uitgever doet Wegener wel wat aan direct marketing en nieuwe media, maar die activiteiten maken nog maar een bescheiden deel uit van de omzet van het concern, zeker als Wegener straks de regionale kranten van uitgever VNU (De Gelderlander, Brabants Dagblad) overneemt. Mediaconcern Wegener Arcade is daarmee weer gewoon uitgever Wegener, een echt krantenbedrijf, net als drie jaar geleden.
|
NRC Webpagina's
15 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |