M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
'Internet is aanvulling op bestaande
winkels'
AMSTERDAM, 8 DEC. Woedend was de Free Record Shop op David Bowie. Die verkocht zijn laatste cd twee weken exclusief op Internet voordat het album in de winkels te krijgen was. Maar gisteren kon Hans Breukhoven, eigenaar en bestuursvoorzitter van de winkelketen, triomfantelijk zijn overwinning melden. "Hoeveel heeft Bowie er wereldwijd via Internet verkocht? " vroeg hij, "247." Het kan aan de kwaliteit van zijn muziek liggen, gaf Breukhoven toe. Het was geen bijster goede cd van Bowie. Maar het getal overtuigde hem vooral van de gouden toekomst voor echte winkels. Winkelketens als de Free Record Shop, die vooral draait op cd's, computerspelletjes, video en DVD (digitale video), zijn in het hart geraakt door de opkomst van Internet. Cd's, software en boeken zijn bij uitstek de producten waarmee pure Internet-winkels als Amazon en CD Now de wereld willen veroveren. De aanval gaat gepaard met indrukwekkende cijfers. Bij het Amerikaanse Amazon stijgen zowel de omzet als de verliezen en de beurswaarde spectaculair. Daarbij lijken muziek en software nog kwetsbaarder voor de aanval dan boeken, omdat de nieuwe Madonna of het nieuwste spelletje binnenkort eenvoudig via het Internet binnen te halen is (downloaden) op de eigen computer thuis. Dat maakt winkels overbodig. Maar volgens Breukhoven ligt de winnende combinatie in clicks and mortar, in winkels met website. Hij wees op de strijd tussen Amazon en een boekhandel als Barnes and Noble. "Die zijn hun achterstand op Amazon pijlsnel aan het inhalen", zei Breukhoven. "Juist omdat ze een winkelketen zijn. Men bestelt via Internet en kan het boek vaak nog dezelfde dag ophalen in de winkels." Wereldwijd is de omzet in cd's via Internet minder dan 1 procent van het totaal. Dat zal binnen vijf jaar toenemen tot 10 15 procent, verwacht Breukhoven. Maar die omzet is óf aanvullend óf kannibaliseert op de omzet van postorderbedrijven. Daarom gaat het ook harder in de Verenigde Staten dan in Europa. "Amerika was al een groot postorderland." De eigen website van de Free Record Shop genereert vooral extra omzet, zei Breukhoven. "80 procent van de bestellingen zijn cd's die niet in de winkel staan." Daar staan tien- tot vijftienduizend titels; op de website een kwart miljoen. Ook in het legaal tegen betaling downloaden van muziek, zoals het experiment van Bowie, ziet Breukhoven meer kansen dan bedreigingen. Als miljoenen nu uitverkochte titels via computerverbindingen met de platenmaatschappijen weer toegankelijk worden, rekent hij er op dat klanten naar de winkel komen om daar zo'n cd te 'branden'. Illegaal kopiëren door scholieren blijft wel een probleem. "Het is stelen", zei Breukhoven. "En daar proberen we die scholieren nu bewust van te maken." Door dat kopiëren is het aantal verkochte cd's afgelopen jaar met 5 procent gedaald in Nederland. Toch wist de Free Record Shop, vooral dankzij DVD en spelletjes, zijn omzet afgelopen boekjaar (tot 30 september) met 13 procent te verhogen tot 457 miljoen gulden. De nettowinst steeg met 18 procent tot 15 miljoen gulden.
|
NRC Webpagina's
8 DECEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |