NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
La Habanera
HENK VAN GELDER
Duitsland had een nieuwe
Dietrich nodig toen de echte naar Hollywood verdween, en vond die in de
enigszins vergelijkbare gestalte van Zarah Leander. Ze kwam uit Zweden,
hetgeen haar meteen al iets exotisch gaf, had de ogen geloken en zong
met een zwoele alt die op een warmbloedig gevoelsleven duidde. La
Habanera was haar derde productie voor het staatsfilmbedrijf UFA dat
in de pas liep met het beleid van propagandaminister Goebbels. Het was
tevens de laatste Duitse film van de bedreven regisseur Detlef Sierck,
die snel daarna met zijn joodse vrouw de benen nam, in 1939 in Nederland
nog even de film Boefje maakte en vervolgens in Hollywood de
koning van het melodrama werd onder zijn nieuwe naam Douglas Sirk.
Eenduidige propaganda is in La Habanera niet te vinden, al paste
de impliciete boodschap keurig in Goebbels' ideologie: in verre landen
heeft het noordse ras niets te zoeken. De mensen zijn er niet te
vertrouwen en het klimaat brengt dodelijke koortsen teweeg. Maar
verleidelijk is het er natuurlijk wel. De door Zarah Leander gespeelde
Zweedse raakt verzeild in Puerto Rico, waar ze dweept met de natuur
("ist es nicht wunderbar?") en met de stoere Don Pedro. Hij
verlokt haar te blijven. Ze trouwen en krijgen een zoontje, dat wonder
boven wonder hoogblond is en dus volledig beantwoordde aan het nazi-
ideaal.
Tien jaar later blijkt Don Pedro echter een tiran te zijn, en bovendien
een gluiperd. Het buitenland mag niets van die koortsen weten, want dat
is slecht voor de reputatie en de export. Een medische delegatie onder
leiding van een Zweed moet dan ook de voet worden dwarsgezet. Maar die
Zweed overwint en mag tenslotte ook zijn smachtende landgenote plus kind
mee naar huis nemen. Haar liedje van verlangen (Der Wind hat mir ein
Lied erzhlt) was de hit van de film, die het Duitse publiek destijds
danig begeesterde.
Zarah Leander werd de grootste ster van nazi-Duitsland, hetgeen haar na
de oorlog op een boycot kwam te staan. Lang duurde die echter niet; in
de jaren vijftig en zestig hing het publiek weer aan haar lippen. Ze
stierf in 1981, maar leeft voort als de droomdiva van het Derde Rijk.
La Habanera (Detlef Sierck, 1937, Dld), Dld 1, 1.00-2.30u.
|
NRC Webpagina's
7 DECEMBER 1999
|