U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Sinterklaas op de NRC-site
Met verwijzingen naar Sint-sites

Furby in Nederland


Oh, kom er eens kijken: Furby's, cd's, golfballen


Sinterklaas kiest dit jaar voor duur en luxe, groot en zwaar. Voor de kinderen een Furby van 99,95 gulden, voor de tiener een mobiele telefoon met een kek kleurtje en voor de huiskamer een breedbeeldtelevisie.

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

ROTTERDAM, 3 DEC. Kinderen krijgen dit weekeinde van de Sint een Furby, een knuffeldiertje dat met zijn oren beweegt en kan giechelen of boeren. Als je er goed voor zorgt, praat hij eerst Furbiaans en daarna Engels. De wereldwijde vraag is zo groot, dat er geen tijd was om een Nederlandstalige chip voor het beestje te ontwikkelen.

Een Furby kost bijna 100 gulden. "Stijf aan de prijs", zegt Peter Erich van de speelgoedwinkels Wigwam en Speelboom. "Maar de bestedingen groeien dit jaar tot grote hoogte." Van de Furby, die al sinds maart te krijgen is, worden er dit jaar in Nederland meer dan een half miljoen gekocht. "Nog nooit is er in Nederland in één speelgoedartikel zo'n bedrag omgezet", zegt Erich. Sint geeft 10 procent meer uit dan vorig jaar in deze tijden van voorspoed en overvloed. De Nationale Winkelraad schat de omzet op 1,1 tot 1,2 miljard gulden. Opvallend is de breedte van de vraag. "Alle cd's doen het goed", meldt de Free Record Shop. "Alleen de bar slechte blijven staan." Bij elektronicawinkel Dixons moeten ze wachtlijsten aanhouden voor kleurenprinters (vanaf 300 gulden). Komt er een zending van duizend Playstation-spelcomputers binnen, dan zijn die binnen een dag weg (400 gulden per stuk). En speelgoed met een van de 150 verschillende Pokémon-figuurtjes " raakt de plank niet eens", zegt Erich van Wigwam.

Bij Athenaeum in Amsterdam is het een jaar van zware en dure boeken. Vijf kilo foto's in 'Century' voor 110 gulden, 'De Ogen van Rembrandt' van Simon Schama voor 95 gulden of 'Carmiggelt' van Henk van Gelder voor 75 gulden. Moet het fictie zijn, dan wordt het 'Publieke werken' van Thomas Rozenboom voor 47,50 of 'De eeuw van mijn vader' van Geert Mak voor 50 gulden.

Verzamel-cd's doen het ook dit jaar weer goed. 'Hitzone deel 8' en 'Kinderen-voor-kinderen deel 20' zijn toppers bij de Free Record Shop. Net als Metallica met symfonieorkest, Queen en Doe Maar. De klassieke liefhebber, zegt muziekwinkel Concerto, krijgt Vivaldi gezongen door Cecilia Bartoli (45 gulden), Bach-sonates voor viola da gamba van Pieter Wispelwey (30 gulden) of het 'Stabat Mater' van Pergolesi met Andrea Scholl en Barbara Bonney als solisten (30 gulden). Onder de computerspelletjes was het vorig jaar 'Tomb Raider III' en wordt het dit jaar dus 'Tomb Raider IV' (sinds vorige week verkrijgbaar, 100 tot 130 gulden). Verder 'Tiberian Sun', 'Fifa-2000' en 'Rollercoaster Tycoon'.

Furby en Pokémon, een serie karakters uit een computerspelletje van Nintendo met een eigen tekenfilmserie op Fox, zijn dit jaar als hype de opvolger van de Teletubbies. Maar ook traditioneel speelgoed als bordspelen zijn terug van weggeweest. Klassiekers als 'Mens-erger- je-niet', maar ook nieuwkomers als 'De kolonisten van Catan' voor volwassenen en 'Holle Bolle Beukeboom' voor kinderen zijn in trek.Bij de Bijenkorf is het Star Wars voor de jongens, een Lego Scala poppenhuis voor de meisjes, exclusieve parfums en verzorgingsproducten voor de moeders en een combinatie van 'functioneel én mooi' voor de vaders. "Een barometer in een ontwerp van Jacob Jensen of een slanke zilveren radio", zegt een woordvoerster. Beide kosten 79 gulden. De neus van Sint leidt hem dit jaar naar Fragile van Gaultier, Allure van Chanel of Noa van Cacharel. Bij de chocoladeletters zijn het vooral de 'extra rijk' gevulde letters met zuidvruchten en noten.

De minidisc- en dvd-spelers zijn niet aan te slepen in elektronicawinkels. Als Sint met een televisie komt aanzetten, is dat tegenwoordig een 'kleine' van 55 centimeter voor de slaapkamer (was vroeger 37 centimeter) of een breedbeeld van meer dan 2.000 gulden voor de huiskamer. Mobiele telefoons moeten er mooi uitzien met een trendy desing en kekke kleurtjes.Juweliers profiteren van de stijgende koopkracht van Sinterklaas door de grote belangstelling voor duurdere merken, bijvoorbeeld een horloge van Gucci van 2.200 gulden. In de modewinkels gaat het om accessoires als tassen en sjaals, maar ook om luxe lingerie. De vader die geen lijstje inlevert, krijgt een doos golfballen.


Zie ook:
Het geheim van Sinterklaas (2 december 1999)

NRC Webpagina's
3 DECEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)