NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Mighty Aphrodite
MARISKA GRAVELAND
Wie Woody Allen zegt, zegt
neuroses en hyperrealisme. Toch hebben sommige van zijn films
surrealistische trekjes, zoals The Purple Rose of Cairo waarin
het filmidool van Mia Farrow plots van het witte doek stapt, en
Everyone Says I Love You waarin de personages meerdere malen in
vals gezang uitbarsten.
Mighty Aphrodite (1995), vanavond op tv te zien, bevat een Grieks
koor dat ironische analyses geeft: de oude Grieken als psychiater. Woody
Allen speelt in deze bij vlagen hilarische film de sjofele
sportverslaggever Lenny die een beetje rondhangt bij bokstrainingen en
hier en daar een luchtig gesprekje voert met een trainer die hij al
jaren kent. Zijn relatie met een kille galeriehoudster krijgt weer een
beetje glans als ze een kindje adopteren. Het had weinig gescheeld of de
jongen zou vernoemd worden naar een van Lenny's (en Woody's) helden
Groucho, Sugar Ray of Thelonious, maar ze noemen hem uiteindelijk gewoon
Max, want dat klinkt wel lekker als hij senator of rabbi gaat worden. Na
een tijdje raakt Lenny nieuwsgierig naar de biologische ouders van de
hoogbegaafde Max. De moeder, geweldig gespeeld door Mira Sorvino die
hiermee een Oscar won, blijkt geenszins slimme genen te hebben, maar is
een oliedomme prostituee met een glansrol in de pornofilm The
Enchanted Pussy. Geschokt door haar ordinaire gedrag en haar
vuilbekkerij, probeert Lenny haar op het rechte pad te krijgen. Net als
in Manhattan, waarin een oudere man allerlei levenswijsheden
afvuurt op zijn tienervriendin, ontfermt hij zich over de jonge vrouw
als een soort vader die het beste met haar voor lijkt te hebben, maar
vooral denkt aan zijn eigenbelang. Hij kan het niet verdragen dat de
biologische moeder van zijn zoon zo'n oneerzaam beroep uitoefent. Dus is
het volgens hem het beste als ze trouwt met een uienboer, en een rustig,
voorbeeldig leven op het platteland gaat leiden.
De meeste grappen komen voort uit de botsing tussen de welgestelde Lenny
en de domme pornowereld. Op het eerste gezicht lijkt de film een
irritant moralistische strekking te hebben, en ook de door Allen
geschreven dialogen waarin hij het hoertje laat zeggen dat hij 'een
goede man' en 'zo welbespraakt' is, zijn nogal dubieus. Wederom is Allen
ergerlijk en aimabel, zelfingenomen en kwetsbaar; voor de liefhebbers
onweer staanbaar, voor de Allen-haters onverdraaglijk.
Mighty Aphrodite (Woody Allen, 1995, VS), Canvas, 20.55-22.35u.
|
NRC Webpagina's
1 DECEMBER 1999
|