U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   S P O R T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Interraps

Sneller op carve-schaats


Snelle bochten schaatsen wordt kinderlijk eenvoudig met de carve-schaats. "Alsof je van een Dafje in een Mercedes stapt."

Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW

ROTTERDAM, 29 NOV. Aan de vooravond van het nieuwe millennium is een schaats voor nog snellere tijden geboren; de carve-schaats. "Dit is nog maar het begin", zegt Hans Veldhuis, de ontwerper van de verfijnde variant van de klapschaats, nadat zaterdag Jan Maarten Heideman een marathonwedstrijd op de nieuwe klapschaats heeft gewonnen.

"Het is ongelooflijk", zei Heideman al voor de wedstrijd in Amsterdam. "In de training was ik woensdag zeven tiende van een seconde per ronde sneller op deze schaats. Ik had me voorgenomen er direct mee te stoppen als ik in de eerste ronde in de kussens was gereden. Maar in de bochten had ik veel meer grip. Ik had meer druk op m'n schaatsen en het kostte me minder energie. Ik had gedacht dat die technische ontwikkeling van de schaats wel een keer zou ophouden, maar het is alsof je van een Dafje in een Mercedes stapt."

Op het snelste ijs ter wereld, in de Olympic Oval in Calgary, beproefde Veldhuis zijn schaatsen. De Canadezen hadden daar al met een carve- schaats rondgereden, maar door tegenvallende resultaten werd de noviteit afgezworen.

Schaatstrainer Veldhuis, technisch directeur productie en ontwikkeling bij schaats- en skeelerfabrikant Interraps in Almelo, liet op het Canadese ijs negentien van zijn junioren verschillend getailleerde 'messen' onder hun schaatsen testen. Veldhuis nam het idee over uit het skiën, waar de carve-ski's een begrip zijn. De beste resultaten in Calgary werden behaald met een glij-ijzer dat aan de voorkant 1,1 millimeter breed is, versmalt tot 0,9 millimeter en naar achteren toe weer verbreedt tot 1,1 millimeter.

"In het schaatsen gaat het steeds sneller en in de bochten levert dat steeds meer problemen op", zegt Veldhuis, die een jaar geleden met zijn zoektocht naar de oplossing begon. "De huidige schaats heeft de neiging de bocht uit te lopen." Zijn slijpwerk resulteerde in een verder vervolmaakte klapschaats. "Je hoeft je techniek niet aan te passen. Automatisch stuurt-ie mee in de bocht, als een scheermes."

Hoewel een marathonschaatser succes boekte op zijn product, heeft Veldhuis vooral hoge verwachtingen van de carve-schaats in het langebaanschaatsen.

NRC Webpagina's
29 NOVEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)