R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Te veel kip
Maarten Huygen
Maar de hoedenmakers, die eerder aan bod kwamen, interesseren me minder. Creatieve mensen krijgen toch al zoveel aandacht maar aan het werk zelf is vaak niet zo veel te zien en ik kan het me wel ongeveer voorstellen. Een documentaire over schrijven of schilderen lijkt me niks. Om het hoeden maken goed vast te leggen moet je het ritmische cineastentalent van Haanstra hebben (glasblazen), anders verzandt het in gepraat en dan kan het beter ongezien blijven. Hoe belangrijk vormgeving is, was te zien in de uitstekende documentaire over Benno Premsela, eergisteren. Zijn creaties doen het ook goed op tv en dat is uitzonderlijk. Foto's van zijn beroemde Bijenkorf-etalages passeerden. Elk schilderij, beeldhouwwerk of gedrapeerd textiel perfect op zijn plaats. Je beseft dan hoe slecht de meeste kunstmusea zijn ingericht, gewoon wat objecten opgehangen en naast elkaar gekwakt. Geen enkel esthetisch accent. Wat geldt voor toonzalen, is ook waar voor documentaires, gewoon wat videoband achter elkaar gezet. De meeste documentairemakers kunnen zich beter beperken tot het journalistieke ambacht. Een goed journalistiek voorbeeld is een 20 minuten durende Netwerk-productie die ik ooit zag over bejaarde Rotterdamse junkies. Grote helderheid, veel uitleg, niet te lang, geen pretenties. Speciale formats werken meestal niet. In De Finale gisteren werden drie verhalen die niets met elkaar te maken hebben, in elkaar gedraaid omdat ze samen zouden toewerken naar een slot. Topbokser Don Diego Poeder die na zijn verlies naast zijn oberbaantje een opleiding doet, een kind dat naar een pleeggezin gaat en een echtpaar dat voor "de uitdaging" vanuit een duikerskooi een levende haai wil fotograferen. De uitzending gaat heen en weer tussen de verschillende verhalen. Gisteren de finales. Een haai wordt gepest, een kind zit in de auto. Heel hinderlijk. Alsof iemand anders voor je zit te zappen. Dat kan ik zelf beter vanaf mijn sofa. Weg ermee.
|
NRC Webpagina's
19 NOVEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |