NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Boegbeeld van goede smaak
TRACY METZ
Tussen alle zorgvuldig
vormgegeven voorwerpen die er aan je ogen voorbij trekken in de loop van
deze documentaire valt er één op een verfrissende manier
uit de toon. Eigenlijk geen voorwerp, maar een collage: een hele reeks
roze wc-papiertjes.
Premsela was dol op roze en nam van alle wc's nieuwe
onderdelen mee voor zijn miniverzameling. Het is fijn, haast
geruststellend, om te weten dat een man van deze hoogstaande
kunstzinnige statuur ook oog had voor een dergelijke banaliteit. Benno
Premsela (1920-1997) was ontwerper, stylist, verzamelaar, kunstpaus,
voorvechter van de homoseksualiteit en "een ongelooflijk dwingende
persoonlijkheid", zoals muziekcriticus en voormalig minnaar Hans Heg
zegt. In de documentaire die zij na Premsela's overlijden maakte,
schetst Carrie de Swaan een veelzijdig portret van deze charismatische
en invloedrijke man. Hij was een monument en zo zag hij er ook uit: op
de foto die Robert Mapplethorpe en profil van hem maakte, op het
affiche dat Anthon Beeke voor de KunstRai maakte met Benno's gezicht in
primaire kleuren, een tulp tussen de tanden geklemd. En natuurlijk in
levende lijve. In de film vertelt Premsela over zijn bijzondere jeugd,
met zijn "volstrekt taboeloze" ouders die na twintig jaar huwelijk
verhuisden, hun hele interieur wegsmeten en alles modern kochten. Zijn
familie kwam om in Auschwitz. Om daarover te spreken citeert hij een
tekst van Janis Joplin, 'Freedom's just another word for nothing left to
lose': "De oorlog heeft mijn toekomst bepaald. Er kon mij niets meer
gebeuren." Het gaf hem de moed om als eerste openlijk op de televisie
over zijn homoseksualiteit te spreken en het COC op te richten. Het
grote publiek maakte in de jaren zestig en zeventig kennis met Premsela
via zijn etalages voor de Bijenkorf. Drommen mensen trokken erlangs als
op vrijdagavond de nieuwe etalages werden 'geopend' die hij samen met
styliste Annie Apol had ontworpen, vaak in samenwerking met kunstenaars
als Co Westerik en Metten Koornstra. Nog onverminderd krachtig is zijn
herdenkingsetalage bij het overlijden van Wilhelmina, waar in een zwarte
lijst een van achter aangelicht wit gordijn zachtjes wapperde.
Veel van zijn werk als ontwerper van etalages, stands, decors en
tentoonstellingen was tijdelijk van aard. "Hij kon goed omgaan met
tijdelijkheid", zegt Friso Broeksma (zijn "vastere vriend", zoals Benno
dat zelf zei), "maar tegelijkertijd was hij op zoek naar de
tijdloosheid."
Zijn eigen onbeschroomde levenshouding wist hij ook op anderen over te
brengen. Hans Heg: "Hij was het die zei: je moet weg bij dat
verzekeringskantoor en de muziek in, niet zeuren". Textielontwerpster
Diek Zweegman: "Als ik Benno niet had ontmoet was ik een ander persoon
geworden". Maar Zweegman verhaalt ook van een confrontatie, toen ze
wilde dat haar naam óók eens werd verbonden aan een
product dat zij had ontworpen. De naam 'Benno Premsela' had een niet uit
te vlakken waarde voor de verkoop. "Ik zei tegen hem: jij hebt toch die
veren in je reet niet nodig? Toen bleef het stil."
De ironie van Premsela's levensloop is dat hij, juist door zo
unverfroren zijn eigen weg te kiezen, zonder zich om het correcte
te bekommeren, zelf een boegbeeld van correctheid en progressieve smaak
werd. In antwoord op de vraag hoe Benno bij het verzamelen te werk ging
zegt collega-verzamelaar en ontwerper Martin Visser: "Door voorlopig
niet te betalen. Het was een compliment voor de zaak als Benno iets
kocht."
Benno Premsela, Vormgever en voorvechter, Ned.1, 22.33-23.34u.
|
NRC Webpagina's
17 NOVEMBER 1999
|