M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Teletekst
Alles in honderd woorden
TOM-JAN MEEUS
De inburgering van teletekst, door de publieke omroep geïntroduceerd in 1980, is zo snel gegaan dat de merknaam vanzelf soortnaam werd. Negentig procent van de bevolking gebruikt het. Nieuws is de belangrijkste motivatie het aan te zetten. Maar ook de beurskoersen, het weer, de tussenstanden van het voetballen, de waterstanden je kan het zo gek niet bedenken of er zijn trouwe kijkers voor, zegt Collignon. De commerciële aanbieders van RTL, SBS en Veronica kunnen de NOS in kwaliteit noch snelheid bijbenen. De serieuze concurrentie zit in het buitenland. De BBC (Ceefax) en CNN (CNN Text) hebben beter internationaal (economisch) nieuws, terwijl de Belgische Teletekst beduidend hoger scoort inzake nationaal schandaal. In de enige zwakte van teletekst schuilen ook mogelijkheden. Teletekst heeft te weinig ruimte en kent daarom te veel 'bladerpagina's', aangeduid met een slash. Wie een prikkelend bericht op pagina 120/3 ziet aangekondigd, loopt het gevaar terecht te komen op 120/1. Dat vergt althans voor de bezitter van een ouder toestel geduld: de teller moet nog tweemaal langs alle pagina's voordat 120/3 op het scherm komt. De kunst is die tijd nuttig te besteden. Dat kan door naar, pakweg, de BBC te zappen, daar gauw vast te stellen welke pagina interessant is, dan meteen terug naar 120 bij de NOS, waar ingeval van een goede timing net 120/3 verschijnt, en vervolgens snel naar de BBC om de geplande pagina op te slaan. Een secondenspel dat spannender wordt naarmate er meer zenders (NOS, BBC, CNN, VRT) en pagina's (nieuws, economie, sport) bij worden betrokken. Het hoogtepunt wordt bereikt als men, tussen het pagina's scannen door, ook nog in staat is de interessante items uit een nieuwsuitzending mee te pikken. Zo wil nog wel eens een belangwekkend beeld achter een tekstpagina verborgen blijven. Met het oog op de huisvrede verdient het aanbeveling dit vertier solitair te beleven.
|
NRC Webpagina's
16 NOVEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |