NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Slag om de zakenman
Z.C.A. LUYENDIJK
Hij gaat maar door, de strijd om
de mobiele beller. De reclameslag in kranten en op radio en televisie
slurpt miljoenen, de beloftes van de uiteenlopende aanbieders blijven
relatief mager - van het uiterst goedkope " doorzichtige tarieven" tot
een gratis abonnement voor "enkele maanden". De werkelijke winnaars
zijn de reclamemakers, en sedert kort enkele 'bekende Nederlanders',
die hun gezicht voor ongetwijfeld dik geld hebben geleend: Jorien van
den Herik en Willem van Kooten. Beiden figureren in een uitgebreide
campagne van KPN Telecom, dat vast besloten is op de markt voor
zakelijke bellers heer en meester te worden.Beide zakenlieden leiden
een flitsend bestaan in de KPN spotjes. Van den Herik (zijn spotje is
al een tijdje niet meer te zien) wordt geportretteerd als een senior
executive, die omvangrijke vergaderingen leidt aan gewichtige
vergadertafels in dure en prestigieuze kantoorpanden en die ver reist,
zoals het boarden van een Boeing 747 van de KLM. Van den Herik
is zo belangrijk dat hij het KLM-vliegtuig mag boarden via het platform
(en niet via een slurf). Ondertussen belt hij zich suf. Willem van
Kooten blijkt een voorliefde te hebben voor de snelle trein. Hij spoort
vliegensvlug naar een afspraak voor de ondertekening van een contract.
Een duur contract zo te zien, want hij is omgeven door luxe en rijkdom
en krijgt de aandacht die alleen is voorbehouden aan de zeer welvarende
of zeer invloedrijke (zaken)man of vrouw.
KPN grijpt terug op de begindagen van mobiel bellen, toen alleen al
rondlopen met een toestel het individu status verleende, aanvankelijk
alleen in de Schilderswijk of Bos en Lommer, maar gaandeweg ook in
andere sociale geledingen. De boodschap van deze nieuwe serie spotjes
is derhalve duidelijk: mobiel bellen is meer dan alleen maar een
noodzaak, het is ook een conditio sine qua non voor succes in
het leven en tegelijkertijd een diploma van geslaagdheid. En bellen met
een abonnement van KPN is kennelijk alleen de allerbesten voorbehouden.
Voor wie hier aan twijfelt, verstrekt KPN de mobiele nummers van Van
den Herik en Van Kooten. Jammer alleen dat voortdurend maar hun voice
mail aan staat.
|
NRC Webpagina's
15 NOVEMBER 1999
|