U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Slag om de zakenman

Z.C.A. LUYENDIJK
Hij gaat maar door, de strijd om de mobiele beller. De reclameslag in kranten en op radio en televisie slurpt miljoenen, de beloftes van de uiteenlopende aanbieders blijven relatief mager - van het uiterst goedkope " doorzichtige tarieven" tot een gratis abonnement voor "enkele maanden". De werkelijke winnaars zijn de reclamemakers, en sedert kort enkele 'bekende Nederlanders', die hun gezicht voor ongetwijfeld dik geld hebben geleend: Jorien van den Herik en Willem van Kooten. Beiden figureren in een uitgebreide campagne van KPN Telecom, dat vast besloten is op de markt voor zakelijke bellers heer en meester te worden.Beide zakenlieden leiden een flitsend bestaan in de KPN spotjes. Van den Herik (zijn spotje is al een tijdje niet meer te zien) wordt geportretteerd als een senior executive, die omvangrijke vergaderingen leidt aan gewichtige vergadertafels in dure en prestigieuze kantoorpanden en die ver reist, zoals het boarden van een Boeing 747 van de KLM. Van den Herik is zo belangrijk dat hij het KLM-vliegtuig mag boarden via het platform (en niet via een slurf). Ondertussen belt hij zich suf. Willem van Kooten blijkt een voorliefde te hebben voor de snelle trein. Hij spoort vliegensvlug naar een afspraak voor de ondertekening van een contract. Een duur contract zo te zien, want hij is omgeven door luxe en rijkdom en krijgt de aandacht die alleen is voorbehouden aan de zeer welvarende of zeer invloedrijke (zaken)man of vrouw.

KPN grijpt terug op de begindagen van mobiel bellen, toen alleen al rondlopen met een toestel het individu status verleende, aanvankelijk alleen in de Schilderswijk of Bos en Lommer, maar gaandeweg ook in andere sociale geledingen. De boodschap van deze nieuwe serie spotjes is derhalve duidelijk: mobiel bellen is meer dan alleen maar een noodzaak, het is ook een conditio sine qua non voor succes in het leven en tegelijkertijd een diploma van geslaagdheid. En bellen met een abonnement van KPN is kennelijk alleen de allerbesten voorbehouden. Voor wie hier aan twijfelt, verstrekt KPN de mobiele nummers van Van den Herik en Van Kooten. Jammer alleen dat voortdurend maar hun voice mail aan staat.

NRC Webpagina's
15 NOVEMBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)