|  
 
  NIEUWSSELECTIE  KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
   
S e l e c t i e
 Televisie
 
Radio
 
 
 | F I L M   V O O R A F : Slag om de zakenman
 
 
Z.C.A. LUYENDIJK 
Hij gaat maar door, de strijd om
de mobiele beller. De reclameslag in  kranten en op radio en televisie
slurpt miljoenen, de beloftes van de  uiteenlopende aanbieders blijven
relatief mager - van het uiterst goedkope " doorzichtige tarieven" tot
een gratis abonnement voor "enkele maanden". De  werkelijke winnaars
zijn de reclamemakers, en sedert kort enkele 'bekende  Nederlanders',
die hun gezicht voor ongetwijfeld dik geld hebben geleend:  Jorien van
den Herik en Willem van Kooten. Beiden figureren in een uitgebreide 
campagne van KPN Telecom, dat vast besloten is op de markt voor
zakelijke  bellers heer en meester te worden.Beide zakenlieden leiden
een flitsend  bestaan in de KPN spotjes. Van den Herik (zijn spotje is
al een tijdje niet  meer te zien) wordt geportretteerd als een senior
executive, die omvangrijke  vergaderingen leidt aan gewichtige
vergadertafels in dure en prestigieuze  kantoorpanden en die ver reist,
zoals het boarden van een Boeing 747 van de  KLM. Van den Herik
is zo belangrijk dat hij het KLM-vliegtuig mag boarden via  het platform
(en niet via een slurf). Ondertussen belt hij zich suf. Willem van
Kooten blijkt een voorliefde te hebben voor de snelle trein. Hij  spoort
vliegensvlug naar een afspraak voor de ondertekening van een contract. 
Een duur contract zo te zien, want hij is omgeven door luxe en rijkdom
en  krijgt de aandacht die alleen is voorbehouden aan de zeer welvarende
of zeer  invloedrijke (zaken)man of vrouw.
 
KPN grijpt terug op de begindagen van mobiel bellen, toen alleen al
rondlopen  met een toestel het individu status verleende, aanvankelijk
alleen in de  Schilderswijk of Bos en Lommer, maar gaandeweg ook in
andere sociale  geledingen. De boodschap van deze nieuwe serie spotjes
is derhalve duidelijk:  mobiel bellen is meer dan alleen maar een
noodzaak, het is ook een conditio  sine qua non voor succes in
het leven en tegelijkertijd een diploma van  geslaagdheid. En bellen met
een abonnement van KPN is kennelijk alleen de  allerbesten voorbehouden.
Voor wie hier aan twijfelt, verstrekt KPN de mobiele  nummers van Van
den Herik en Van Kooten. Jammer alleen dat voortdurend maar  hun voice
mail aan staat. 
   
  | NRC Webpagina's 15 NOVEMBER 1999
 
  
 
  
 
 |