R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Leed als reclame
Maarten Huygen
Andere culturen, andere gewoonten. Egypt Air had het pakhuis met onderdelen en menselijk resten van het neergestorte vliegtuig verboden voor camera's verklaard. Familieleden konden er gaan kijken zonder dat hun reacties werden gefilmd. Ik miste het niet als kijker. Ik kan me het wel voorstellen, want ik ben al gewend aan tranen en verkoolde lijkresten op televisie, echte en geboetseerde. Zou de NCRV lijken en treurende familieleden filmen? Deze jubilerende omroep (75 jaar) adverteert met fatsoen en "mensen in hun waarde laten". Wat houdt dat in? "Geen pulp", zegt de campagne voerende Liesbeth List. Het is dus eigenlijk een negatieve campagne, tegen de commerciële omroep. Maar zou de NCRV niet eens moeten invullen wat dat fatsoen dan wél inhoudt? Hoe zou je zo'n ramp anders moeten verslaan? Het is nog niet zo gemakkelijk in de chaos waar iedereen het druk heeft. Ik zou meer hebben willen weten hoe deze Turkse moslims rouwen en begraven. Waarom zoveel buitenlandse reddingsploegen? Het nieuws concentreert zich graag op het herkenbare, op wat het zelfde is als hier, maar heel veel dingen in Düzce zijn anders. Een coördinerende "Turkse reddingswerker" had wel een erg Amerikaans accent. Toen de mannen in oranje pakken na 38 uur graven een nog levende vrouw in het puin ontdekten - de langst overlevende is een vast nieuwsnummer bij aardbevingen - gaven ze hi fives. Ze sloegen de handen tegen elkaar. Even dacht ik dat ze een treurlied zouden aanheffen, als bij een televisiespel van Dennis Potter. Rampennieuws, we kunnen niet zonder, maar ik weet ook niet wat ik eraan heb. Even leven we mee. Het is reclame. We moeten reddingsteams sturen en geld. De illusie dat op elk noodsignaal uit de wereld kan worden gereageerd. Het mag niet onopgemerkt zijn gebleven. Als God het niet ziet, dan toch in ieder geval de kijker.
|
NRC Webpagina's
15 NOVEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |