U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Voor jongens en hun kinderen

DIRK LIMBURG
Het zijn allebei glossy's en de omslagen zeggen één ding luid en duidelijk: we zijn er voor jongens! Zowel het tweede nummer van Select als het eerste van PlayNation hebben een lekker digitaal ding op hun cover. PlayNation kiest voor de inmiddels zelfs in culturele kring bekende Lara Croft, die gekleed in een lapje dat elk moment zou kunnen afglijden, je bozig over haar schouder aankijkt. Select toont eveneens een meisje met een zeer forse boezem, ditmaal in een geel bikinietje, uit een minder bekend animatiespelletje.

Het grote verschil is dat PlayNation zich beperkt tot de spelletjes van de spelcomputer PlayStation.

Select behandelt alle machines en spellen tot zelfs op dvd verschenen films en wat er aan digitaal vermaak in de speelhallen te vinden is. Het blad gaat dieper op onderwerpen in en schrikt niet terug voor een technisch verhaal over de nieuwste pc-processoren van Intels grootste concurrent AMD die de personal computer op het niveau van de echte spelmachines moeten brengen.

Dat PlayNation zich durft te beperken tot de PlayStation heeft alles te maken met het gigantische succes van Sony's spelcomputer waarvan er wereldwijd reeds het ongelooflijke aantal van zestig miljoen werden verkocht. In het Nederlands taalgebied - beide bladen zijn ook voor de Vlaamse markt bestemd - zijn dat al 600.000. Natuurlijk bevatten beide maandbladen veel besprekingen van nieuwe spellen en aankondigingen van wat de komende maanden verschijnt. De toon is losjes zonder echt jofel te worden. PlayNation, volgens het colofon is de redactie onafhankelijk van Sony, is zich duidelijk bewust van de eigen parochie en deelt regelmatig ferme en vaak flauwe schimpscheuten aan de anderen uit.

Select staat daar boven en komt met een keurig overzichtje van de grote concurrenten op de spelletjesmarkt - van de Dreamcast, de laatste hoop van het vroeger toonaangevende Sega, tot de net in Japan verschenen PlayStation 2, die hier volgend najaar in de verkoop gaat, de nog in ontwikkeling zijnde Dolphin van Nintendo en enkele outsiders van onder andere Nuon en Microsoft.

Je bladert de blaadjes door, verlustigt je aan de soms prachtige advertenties en fraaie shots van spelmomenten. Aan de hand van illustraties en beschrijvingen kun je je alvast verheugen op een avontuur dat over een paar maanden te koop zal zijn. Handig, en vaste prik in dit genre tijdschrift, zijn de cheatcodes (bedriegertrucjes), waarmee je in spelletjes verborgen karakters en werelden kunt oproepen en die je valselijk naar een niveau helpen waar je nog niet thuishoort.

Spelletjes zijn niet langer een kindermarkt. Redacteur Patrick O. Weeks schrijft in de rubriek 'Perspective' in Select: "Jongens die op de eerste consoles speelden zijn ondertussen al volwassen mannen (eventueel met kinderen) en sommigen spelen nog steeds games." In het kielzog van al die generaties vullen de schappen van de bladenman zich met steeds meer tijdschriften.

PlayNation (180 pag, prijs ƒ9,95), Select (84 pag, prijs ƒ9,95)

NRC Webpagina's
9 NOVEMBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)