NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Nichten als volk
Maarten Huygen
Het heeft even geduurd voor de
betekenis van de titel Queer as folk tot me doordrong. Ik weet
wel wat queer betekent, maar folk is lastig vertaalbaar.
"Nichten als volk", "als stam", "als groep". RTL5 had het er op moeten
wagen om de titel van deze dramaserie over de homoscene in
Manchester te vertalen, want dan was er waarschijnlijk nog meer naar
gekeken. Buiten Engeland, zeker in Nederland en Amerika, zou zo'n film
van homo's supermensen maken, als hypercorrectie van een mogelijk
vooroordeel. De kijkers zouden geen gewone mensen maar politiek correcte
robots zien. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de "multiculturele"
comedy Ben zo terug waar de enige Turk een sullige goedzak was
die zijn Nederlands verkeerd uitsprak.
Queer as folk schetste een beeld van het liefdesleven van jonge
homo's die de clubs bezoeken. De spanningsboog lag tussen Stuart, een
malicieuze veelversierder, en de goeiïge, maagdelijke Vince.
Boezemvrienden vanaf hun jeugd die het nooit samen hadden gedaan. Stuart
doneerde zijn zaad aan een lesbisch paar maar hij onttrok zich aan de
vaderlijke verplichtingen. Niemand kon op hem bouwen maar de charmes van
deze slanke krullenkop waren onuitputtelijk. Hij had een 15-jarige
scholier versierd die hopeloos verliefd op hem was geworden, huis en
haard voor hem wilde verlaten en ruzie kreeg met zijn vader en
klasgenoten. Genoeg materiaal voor acht delen. Een serie met goede
acteurs heeft als voordeel boven losse verhalen en boven een speelfilm
dat de karakters veel tijd hebben om zich te ontwikkelen. Bij Oud
Geld was dat ook het geval. Gaandeweg veranderde Stuart. Hij werd
jaloers toen Vince een vaste vriend kreeg. In aflevering acht, afgelopen
zondag, eindigden Stuart en Vince toch bij elkaar. Onderweg is er heel
wat te zien geweest: de snelle, mannelijke seks, balancerend langs de
aids-afgrond, de onzekerheid bij al die wisselende contacten, de
conflicten van de jongen op school, met ouders, de geheimzinnige
getrouwde homo. Moeilijke te maken scènes in drukke homobars. De
seks was soms expliciet maar het stoorde me niet. In Groot-
Brittannië veroorzaakte de serie tumult. In Nederland, waar homo's
beter zijn geïntegreerd, bleef het stil.
Afgelopen week ben ik ook geboeid geweest door een BBC-portret van zes
nachtelijke uitzendingen over een Amerikaans gezin met een zwarte vader
en een blanke moeder: Storyville: an American Lovestory. Ook daar
dreigen positieve stereotypen ter compensatie. De afstand en polarisatie
tussen zwart en blank in Amerika is groter dan in Nederland. Door het
recente verleden van segregatie hangen Amerikaanse zwarten anders dan
Nederlandse nog steeds onderaan de etnische pikorde. Goede wil is niet
genoeg om de kloof te overbruggen. Bill en Karen hadden ook een
moeilijke tijd achter de rug in Ohio waar ze vandaan kwamen. Het aardige
was dat raciale kwesties wel in de uit meer dan honderd uur
filmmateriaal samengestelde serie voorkwamen maar niet overheersten. De
dochter Cicily, die als "zwart" gold, maakte een moeilijke tijd door aan
de gebalkaniseerde Colgate University, omdat ze moest kiezen tussen
blank of zwart. Ze koos een jaarclub van blanke vriendinnen. Ze vertrok
voor studie naar Nigeria en vader Bill vond het geweldig dat ze daar
haar roots ging uitzoeken.
Ik kreeg ook de ouderlijke bezorgdheid te zien toen de 12-jarige Chaney
haar eerste vriendje had. De 46-jarige Bill die worstelde met zijn
alcoholprobleem. Karen moest haar baarmoeder laten verwijderen. Met zijn
prachtige stem gaf blueszanger en speler Bill er commentaar op. Ook de
kinderen en Karen vertelden. Aandoenlijke mensen zonder een spoor van
zelfgenoegzaamheid. In een appartementje in Queens, mijn favoriete
middenklasse-wijk in New York City. As op mijn hoofd: in de waslijst van
programma's waar Jort Kelder optrad, stond ten onrechte De Tafel van
Pam.
|
NRC Webpagina's
9 NOVEMBER 1999
|