M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Compaq moet meer doen dan Dell kopiëren
AMSTERDAM, 4 NOV. President-commissaris en oprichter Ben Rosen had deze zomer geruime tijd nodig om een nieuwe bestuursvoorzitter te vinden voor het kwakkelende Compaq. Nadat Rosen de Duitser Eckard Pfeiffer aan de kant had gezet werd de toppositie bij 's werelds grootste pc-maker gezien als een gevaarlijke baan. Pfeiffer immers was op problemen gestuit bij de integratie van het overgenomen Digital en boekte geen succes in de strijd pc-verkopers via Internet zoals het snelgroeiende Dell. Michael Capellas, op de kop af honderd dagen in dienst, meent dat hij er in is geslaagd uit de schaduw te treden van de bij Compaq dominant aanwezige Rosen. , ,Met zijn drieën hebben wij ons als nieuw topmanagement afgelopen zomer drie dagen opgesloten", zegt hij. "Totdat we het eens waren. Het idee voor een organisatie met mondiale business units, waarmee we uiteindelijk naar buiten traden kwam echt niet uit de hoed van Ben." Capellas is op bezoek in Amsterdam nadat Compaq vorige week cijfers heeft gepresenteerd over het derde kwartaal. Hoewel de verwachtingen van analisten overtroffen werden is er nog niet al te veel reden voor optimisme. De omzet van Compaq daalde in vergelijking met het voorgaande kwartaal. De verkoop van bureau-pc's is verliesgevend. Op de Amerikaanse markt heeft Compaq zijn leidende positie moeten afstaan aan aartsrivaal Dell, kampioen van de verkoop via Internet. Er zijn 3.000 banen geschrapt en de operationele kosten in het derde kwartaal zijn met 220 miljoen dollar gereduceerd. Maar de achterstand is groot. De hoeveelheid Compaq pc's bij distributeurs en detailhandel is goed voor drie weken verkoop. Dell heeft niet meer dan een week voorraad op de planken, een belangrijk voordeel op een markt waar de prijzen snel dalen. "Ons distributie-apparaat moet vereenvoudigd worden", erkent Capellas dan ook nog steeds. Zal Compaq het lichte herstel in de maanden juli tot en met september kunnen vasthouden? Capellas: "Voorspellingen doen is in het vierde kwartaal van dit jaar moeilijker dan ooit." In de eerste plaats is er het veelbesproken millenniumprobleem. IBM heeft twee weken geleden gewaarschuwd dat de verkopen van met name zware centrale computers de laatste maanden van dit jaar zullen achterblijven. Een tweede onzekere factor is het tekort aan onderdelen waarmee pc-makers de laatste tijd worden geconfronteerd. Compaq en andere pc-makers proberen zich met contracten in te dekken tegen het dreigende tekort aan onder meer geheugenchips, maar Capellas durft niet te voorspellen dat de maatregelen afdoende zijn. Om op de been te blijven zal Compaq in elk geval meer moeten doen dan de succesvolle distributiemethoden van Dell kopiëren. "De verkoop van traditionele producten [lees pc's] zal gekannibaliseerd worden door nieuwe apparaten die toegang bieden tot Internet", zegt Capellas. Hij doelt op zaktelefoons en -computers, maar ook op spelcomputers en opzetkastjes die de televisie van Internettoegang kunnen voorzien. Compaq zal met nieuwe producten inspelen op deze trend, maar dat is riskant, omdat niet alleen de conventionele pc-fabrikanten, maar ook producenten van zaktelefoons of consumentenelektronica zich op dit terrein bewegen. Een alliantie met een elektronicabedrijf buiten de pc-branche ligt voor de hand. Philips bijvoorbeeld? Capellas is op bezoek geweest bij Philipsbestuurder Adri Baan. "We hebben elkaar gesproken als wederzijdse klant", zegt Capellas. Hij erkent: "We hebben het ook gehad over strategische zaken. Zoals de manier waarop we gezamenlijk producten in de markt zouden kunnen zetten."
|
NRC Webpagina's
4 NOVEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |