NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Frans weekeindje Amsterdam
De gezichten op BBC World, het nieuwsstation van de BBC voor het
buitenland, staan merkbaar strakker. Want er moet bezuinigd worden bij
de zender die 150 miljoen huishoudens over de hele wereld zegt te
bereiken en de concurrentie met CNN International ruimschoots kan
doorstaan. Zo'n zestien miljoen pond verlies maakte BBC World vorig
jaar, op een jaarbudget van 25 miljoen pond.
GM en Ford in Internet-deals
De Amerikaanse autofabrikanten General Motors en Ford gaan via Internet
zaken doen met hun toeleveranciers. Dat meldt de Britse zakenkrant
Financial Times vandaag op zijn website. Ford heeft daartoe Autoxchange
opgericht, een joint venture met softwarebedrijf Oracle dat naar
verwachting transacties ter waarde van 200 miljard dollar (418 miljard
gulden) per jaar zal afhandelen. General Motors heeft, in samenwerking
met softwarebedrijf Commerce One, GM Marketsite gecreëerd. Het
concern denkt hiermee nog meer om te zetten dan concurrent Ford.
Nederlanders zien niets in chipkaart
Nederlanders zien niets in de chipkaart als alternatief betaalmiddel.
Slechts eenderde van de mensen die een Chipper of Chipknip bezit, heeft
de kaart weleens opgeladen. "Het is de grootste marketingflop van de
laatste jaren", aldus directeur T. Schellekens van Wehkamp gisteren
tijdens het zesde Nationaal Chipcard Congres.
Bij nieuwsberichten in de media rijst soms de vraag 'waarom'. Waarom
bestaat genetisch gemanipuleerd voedsel? Waarom ontstaat er 'opeens'
een
griepepidemie? Of waarom doden kinderen kinderen? The Why-files
wil op al dit soort vragen een antwoord geven en claimt de
vraagbaak van de wetenschap achter het nieuws te zijn. Wie op de site
geen antwoord vindt, kan de makers ook een vraag stellen.
(whyfiles.news.wisc.edu)
|
NRC Webpagina's
3 NOVEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e )
|