|
|
|
NIEUWSSELECTIE KLM
|
KLM boekt forse daling van winst
Door onze financiële redactie
De resultaten staan vooral onder druk als gevolg van de prijzenslag op de Noord-Atlantische route. "Wij voeren zelf een heel prudente strategie, maar tegelijkertijd zie ik Air France, Lufthansa en Swissair de capaciteit naar Amerika met zeventien procent uitbreiden. Dan is de prijserosie dus gewoon de schuld van de maatschappijen, en niet van de economie of van overheidsbeleid", aldus Van Wijk, die geen kwalificaties van het beleid van de concurrentie wilde geven. De overcapaciteit op de Noord-Atlantische route is vooral een gevolg van de crisis in Azië, twee jaar geleden, waarna maatschappijen zich meer op de Verenigde Staten hebben gericht. KLM behaalde over het tweede kwartaal (van juli tot en met september) een nettowinst van 152 miljoen gulden, tegen 361 miljoen een jaar eerder. Voor de tweede helft van het boekjaar verwacht KLM een licht herstel. In vergelijking met een jaar eerder verbeterde de beladingsgraad (de opbrengst van de stoelen) van 76,9 tot 78,8 procent, maar het hogere aantal passagiers maakte de tariefdalingen niet goed. Een flinke meevaller voor KLM betreft dit jaar de afdrachten aan pensioenpremies als gevolg van overschotten in de pensioenkas van piloten. Over het eerste half jaar betaalde de maatschappij 50 miljoen gulden minder. Ondanks de pensioenmeevaller maakte ook de halfjaarwinst (van april tot en met september) uit gewone bedrijfsuitoefening een forse val: van 572 miljoen naar 229 miljoen gulden dit jaar. De omzet bleef met 7,2 miljard gulden stabiel.
|
NRC Webpagina's
3 NOVEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |