U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

'Die Mens lult maar wat'

JAPKE-D. BOUMA
"Niet alles heeft een prijs", zegt makelaar, uitgever en televisiepresentator Harry Mens. "Natuurlijk niet." Maar wel bijna alles als het aan hem ligt. Hij is bezig Clinton voor een lezing naar Nederland te halen. "Het maakt niet uit wat het kost, ik garandeer je dat hij komt."

Mens doet dat wel vaker. Zo troonde hij Pavarotti naar Nederland, bekostigde de uitgave van zijn biografie; kocht een tv-programma bij RTL5, komt half december met een tijdschrift en haalde deze week Nick Leeson naar Amsterdam. Leeson, de man die de Barings bank in 1995 naar de afgrond hielp. "Ik heb altijd gezegd dat Leeson naar Nederland zou komen, maar dan zei men altijd: 'die Mens lult maar wat'. Dan word ik extra agressief om hem hier toch te krijgen."

Er gaat ook wel eens iets mis. Zo lukte het hem niet om op de kandidatenlijst van de VVD te komen. Maar dat kan hij wel verklaren: "Daar ben ik te direct voor."

De media ligt hem beter. Mens sluit zelfs niet uit dat hij binnen afzienbare tijd de makelaardij, het vak waarmee hij zijn fortuin vergaarde, aan de wilgen zal hangen. "Ik wil een Europese talkshow gaan maken, Goodmorning Europe, bij Fox. Dat is een concern dat in heel Europa zenders heeft die het kunnen gaan uitzenden. Peter Vis, de tweede man bij Fox in Nederland ken ik nog uit zijn tijd bij producent Holland Media House. We hebben het er al over gehad."

Maar vooralsnog is hij tevreden met zijn wekelijkse talkshow Business Class bij RTL5. "In het begin was ik wat wild. Ik was Talkradio gewend, daar mocht geen stilte vallen. Voor de televisie moet het allemaal veel rustiger. Ik heb moeten leren dat ik de klant moet laten praten." Klant? "Ja, zo noem ik dat", zegt Mens. Soms neemt hij dat begrip wat letterlijk. Sommige gasten betalen om reclame voor hun bedrijf te mogen maken. Eén op de zes items is gesponsord. Mens vindt het zelf ook niet ideaal. Maar ja, veel keus heeft hij niet. Eventuele verliezen zijn voor zijn rekening, niet voor RTL5. Een hoogst uitzonderlijke situatie in Hilversum. "Mijn wens is geen betaalde items meer te doen."

In het Veronica programma VIP's waarin hij een seizoen lang huizen van Bekende Nederlanders vanuit een helikopter taxeerde, is hij sinds Business Class niet meer te zien. Dat baantje heeft Willem Oltmans overgenomen. "Die heeft geen verstand van onroerend goed, maar ik doe het niet meer. Ik kan niet meer in andere programma's gaan zitten. Ik moet aan mijn imago denken."

Overigens, die helikopter vliegt niet echt, hoezeer die indruk ook gewekt werd. "Daar ben ik heel eerlijk in. Die helikopterbeelden werden eerder gemaakt en vervolgens was er geen geld meer om ons ook nog een keer te laten opstijgen. Het moest allemaal heel low budget. De wieken draaiden wel, maar in de praktijk stonden we aan de grond."

NRC Webpagina's
30 OKTOBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)