R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Kafka als actieheld
MARISKA GRAVELAND
De straten van het oude Praag zijn gefilmd zoals de Amerikanen ze het liefst zien: in zwart-wit, met oude straatlantaarns, ellenlange nauwe steegjes en dreigende mistflarden. Toch is het net geen kitsch. De cameraman haalde zijn inspiratie uit Duits-expressionistische griezelfilms als Murnau's Nosferatu, waardoor de scheef gefilmde straten en duistere laboratoria er imponerend uitzien, alhoewel deze op televisie aanzienlijk minder indruk zullen maken. Ook de bureaucratische hel overtuigt, ondanks de overdrijving: de absurd grote archieven puilen uit met dossiers en iedereen houdt iedereen in de gaten op het kantoor, dat een soort kruising tussen Billy Wilder's The Appartment en Terry Gilliam's Brazil moet voorstellen. Kafka zelf sneuvelt echter in al deze grootse gebaren en filmverwijzingen. Soderberghs oeuvre is misschien wel net zo onevenwichtig als deze film. Hij brak in één klap door met zijn debuut sex, lies and videotape (1989) dat de Gouden Palm in Cannes won, waarna de interesse van pers en publiek inzakte. Vorig jaar gooide hij het roer om met Out of Sight, een erg grappige romantische misdaadfilm met George Clooney, en binnenkort wordt The Limey verwacht, over huurmoordenaars die een dagje ouder worden. Praag bleek een uitstapje en ligt als vanouds weer ver weg van Amerika.
Kafka (Steven Soderbergh, VS, 1991), BBC2, 1.50-3.55u.
|
NRC Webpagina's
29 OKTOBER 1999
|
Bovenkant pagina |