U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
En nu allemaal digitaal

TITIA KETELAAR
Als jij jezelf een doorgewinterde Internetter vindt, ben je verplicht - nee, is het je Taak - anderen kennis te laten maken met het world wide web. Sleep je vrienden desnoods aan de haren mee, maar jij zal ze cyberspace laten ontdekken.

Althans, die instelling heeft de BBC die zich ten doel heeft gesteld nog voor de eeuwwisseling zoveel mogelijk Britten online te krijgen en 'webwijs' te maken. Een grootscheepse campagne, waarvan het eerste deel dit voorjaar plaatsvond en het tweede deel maandag begint, moet van technofobische burgers techies maken. Het lijkt alsof schoolmeester BBC een groep onwillige leerlingen met dwang het net op wil schoppen, maar in werkelijkheid sluipt de Webwise-campagne subtiel door radio- en televisieprogramma's en het alledaagse leven van de Britten. Vijfduizend organisaties - van supermarkten tot pubs en sportverenigingen - werken met de BBC samen om 'crash-courses' te geven. Zelfs iemand die zich nog steeds afvraagt wat al die commotie 'nou eigenlijk inhoudt', moet zo wel aangestoken raken door het cybervirus.

Tussen de befaamde kook- en klusprogramma's door zendt de omroep programma's uit als Family Challenge (over een familie van Internetmaagden die in zes weken de mysteries van het web zullen ontrafelen) Postcards from the Net (over een groep studenten die Internet gebruiken om contact met elkaar te houden) en Computers Still Don't Bite. De programma's bevatten voor zowel voor beginners, als voor gevorderde techies interessante informatie.

Daarnaast zet de BBC natuurlijk ook de eigen site in bij de campagne (www.bbc.co.uk/webwise). Daar zijn de basisprincipes te leren, kunnen vragen worden gesteld en kan meegepraat worden over nut en toekomst van het web. Op een vriendelijke en gelukkig weinig betuttelende manier wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe e-mail werkt: van de opwekkende boodschap 'you've got mail' tot de nadelen: privacy, geen tijd om alles te lezen en virussen. De onderdompelingsmethode is nu al een succes. Tijdens het eerste deel van de campagne trokken de drie media, radio, televisie en Internet, een gezamenlijk publiek van 17 miljoen mensen. 150.000 Britten maakten bovendien gebruik van de gratis Internetproefsessies die in bibliotheken, scholen en buurtcentra werden gehouden en een evengroot aantal belde de BBC-hulplijnen met vragen.

De BBC verwacht dat ook de komende zes weken Groot-Brittannië weer massaal zal deelnemen aan de campagne. "Er bestaat een grote dorst naar kennis over hoe je met Internet om moet gaan", zo zegt Michael Stevenson, hoofd van BBC Education.

Family Challenge, dagelijks vanaf maandag, BBC1, 12.30-13.00u.

NRC Webpagina's
28 OKTOBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)