R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
En nu allemaal digitaal
TITIA KETELAAR
Tussen de befaamde kook- en klusprogramma's door zendt de omroep programma's uit als Family Challenge (over een familie van Internetmaagden die in zes weken de mysteries van het web zullen ontrafelen) Postcards from the Net (over een groep studenten die Internet gebruiken om contact met elkaar te houden) en Computers Still Don't Bite. De programma's bevatten voor zowel voor beginners, als voor gevorderde techies interessante informatie. Daarnaast zet de BBC natuurlijk ook de eigen site in bij de campagne (www.bbc.co.uk/webwise). Daar zijn de basisprincipes te leren, kunnen vragen worden gesteld en kan meegepraat worden over nut en toekomst van het web. Op een vriendelijke en gelukkig weinig betuttelende manier wordt bijvoorbeeld uitgelegd hoe e-mail werkt: van de opwekkende boodschap 'you've got mail' tot de nadelen: privacy, geen tijd om alles te lezen en virussen. De onderdompelingsmethode is nu al een succes. Tijdens het eerste deel van de campagne trokken de drie media, radio, televisie en Internet, een gezamenlijk publiek van 17 miljoen mensen. 150.000 Britten maakten bovendien gebruik van de gratis Internetproefsessies die in bibliotheken, scholen en buurtcentra werden gehouden en een evengroot aantal belde de BBC-hulplijnen met vragen. De BBC verwacht dat ook de komende zes weken Groot-Brittannië weer massaal zal deelnemen aan de campagne. "Er bestaat een grote dorst naar kennis over hoe je met Internet om moet gaan", zo zegt Michael Stevenson, hoofd van BBC Education.
Family Challenge, dagelijks vanaf maandag, BBC1, 12.30-13.00u.
|
NRC Webpagina's
28 OKTOBER 1999
|
Bovenkant pagina |