U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Amazon.Com dieper in rood na uitgaven Internet


NEW YORK, 28 OKT. Internetwinkel Amazon.Com in Seattle heeft in het derde kwartaal zijn verlies zien toenemen tot 197 miljoen dollar ofwel 59 dollarcent per aandeel.

Dat is vooral het gevolg van hogere uitgaven die het bedrijf deed om zijn aanbiedingen via het Internet uit te breiden. Vergeleken met de verwachtingen van analisten viel het kwartaalverlies nog mee. Niettemin daalde de koers van het aandeel gisteren op de Nasdaq aandelenbeurs in New York met 5,31 dollar tot 74,93 dollar.

In het derde kwartaal van vorig jaar bedroeg het verlies nog 45,2 miljoen dollar (15 dollarcent per aandeel). Ondanks de sterke stijging van het verlies wist het bedrijf zijn kwartaalomzet met 132 procent op te voeren en het aantal klanten met 2,4 miljoen te vergroten tot 13,1 miljoen.

Exclusief de kosten voor een fusie, acquisities, investeringen en aandelencompensaties bedroeg het verlies 85,8 miljoen dollar ofwel 26 dollarcent per aandeel. Analisten op Wall Street hadden een verlies van 28 cent per aandeel verwacht. De omzet in het derde kwartaal bedroeg 355,8 miljoen dollar, tegen 153,7 miljoen in dezelfde periode van 1998.

Over de eerste negen maanden bedroeg het verlies 396,8 miljoen dollar ofwel 1, 23 dollar per aandeel, tegen 78,1 miljoen (27 dollarcent per aandeel) in dezelfde periode van 1998. De omzet in de eerste drie kwartalen steeg van 608 miljoen in 1998 tot 963,8 miljoen dit jaar.

Winst heeft Amazon.Com in zijn vierjarig bestaan nog niet geboekt, maar het bedrijf heeft constant meer geld geïnvesteerd in uitbreiding om een grotere verkoper met een breder aanbod te worden. De laatste twee jaar heeft het bedrijf zich van een elektronische boekwinkel ontwikkeld tot een Internet superstore die muziek, video's, veilingen en elektronische wenskaarten aanbiedt. In het eerste kwartaal van dit jaar werd daaraan nog eens een breed assortiment van speelgoed en elektronische apparaten toegevoegd. Maar de snelle groei deed ook de kosten sterk toenemen. (AP)

NRC Webpagina's
28 OKTOBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)