NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Een gewetensvolle architect
MAX VAN ROOY
In de openingsbeelden van de
documentairefilm De man van staal, glas en hout loopt architect
Hubert-Jan Henket met iets te grote passen en in rechte lijn over een
prachtig groen grasveld. Hij telt hardop, 6, 7, 8,... en als hij aan
het eind van zijn meetwerk is gekomen, constateert hij: "Dat wordt
niks. Dat kunnen wij Rietveld niet aandoen."
Het grasveld ligt in Arnhem in een parkachtige omgeving aan de Rijn en
grenst aan het door Gerrit Rietveld ontworpen gebouw van de Academie
voor Beeldende Kunsten dat uit 1963 stamt. Henket heeft het kwestbare,
glazen academiepaviljoen onlangs gerestaureerd. In het verlengde van de
restauratie kreeg hij de opdracht voor de uitbreiding van de Arnhemse
Hogeschool voor de Kunsten. Voor dit nieuwe gebouw van 7.000 vierkante
meter waarin de dansacademie moet komen, is het grasveld tussen statige
bomen beschikbaar. De wijze waarop Henket wikt en weegt over deze
moeilijke opgave, vormt een rode draad in de aantrekkelijke
architectuurfilm van Niels Cornelissen. Hubert-Jan Henket (1940) krijgt
op 28 oktober de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs voor Toegepaste
Kunst en Bouwkunst. Uit de film komt hij als een dankbare leerling van
Aldo van Eyck naar voren. In bevlogen, maar steeds heldere taal leidt
hij de filmmaker en de kijker langs zijn snelgroeiend oeuvre. Zijn
betogen over 'plekken' en 'mensen die zich in die plekken moeten
thuisvoelen' zijn aanstekelijk zonder ooit zwaarwichtig te worden. "Ons
vak is gebruikskunst die balanceert tussen het utilitaire en het
poëtische", zegt hij naar aanleiding van zijn rechtbankgebouw in
het oude hart van Middelburg. Rustig, met oog voor details, worden
andere architectonische hoogtepunten uit zijn werk getoond: de
uitbreiding van het Teylersmuseum in Haarlem en het nieuwe paviljoen
voor toegepaste kunst van Boijmans van Beuningen in Rotterdam, dat
vijf jaar na voltooiing een horecafunctie krijgt. Hij reageert op licht
ironische toon, met teleurstelling, maar zonder enige rancume. Tien jaar
geleden richtte hij samen met de restauratie-architect Wessel De Jonge
DOCOMONO op, een internationaal instituut voor documentatie en
conservering van gebouwen van de Moderne Beweging. Wij zien de twee
dwalen door hèt Nederlandse monument van deze beweging, het
Hilversumse Sanatorium Zonnestraal, in 1928 ontworpen door Jan Duiker.
Nu is het een roestige, lekkende en verzakkende ruïne die door
Henket cum suis een nieuw leven wordt toegedicht. Wanneer dat nieuwe
leven mag beginnen, hangt af van het geld. De film van Cornelissen doet
recht aan de gewetensvolle wijze waarop Hubert-Jan Henket het
métier van de architectuur beoefent. We zien zijn
inspiratiebronnen in Londense musea, in Cordoba en Siena, waar hij zijn
oplossing biedt voor de uitbreiding van de Arnhemse kunstschool. Het
gebouw moet onder de grond komen. Door een glazen dak kan je er van
boven inkijken vanuit het Rietveldgebouw. Het klinkt opwindend, vooral
als je bedenkt dat het om een balletacademie gaat.
De man van staal, glas en hout. Ned.3, 23.10-0.10u.
|
NRC Webpagina's
25 OKTOBER 1999
|