NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Hakken en maaien
Maarten Huygen
Nationaal liedjescomponist Harry
Bannink was bescheiden, zeiden zijn vrienden en collega's. Hij behoorde
tot de zeldzame mensensoort die niet graag in beeld komt. Op een van die
archieffilmpjes van afgelopen week zag ik hem zeggen dat hij niet boven
het maaiveld uit wil komen.
De kop wordt dan afgehakt, wil het gezegde.
Typisch Nederlands is dat allang niet meer. Elke avond verdringen hele
massa's zich voor de camera en zien ze hun inspanningen beloond met roem
en geld. Maar Bannink was dood en dus hoefde de publieke omroep hem niet
meer te respecteren. Na half één zaterdagnacht heeft
Nederland 3 hem plechtig alsnog de kop afgehakt. Zo laat kwam de
herdenkingsuitzending pas aan de beurt. Ze hadden liefdeloos een hele
serie liedjes achter elkaar geplakt, zonder dat de titel, het programma
of de deelnemers werden genoemd. Een aantal herkende ik, maar naar de
herkomst van veel gezang kon ik slechts gissen. Ik miste ook een
muziektechnische verklaring met voorbeelden. Het kan ook een kwestie van
ATV-dagen zijn geweest: toen de makers aan tekst en uitleg toe waren,
gingen de roostervrije uren in. Bij muziek moet je zo vaag mogelijk
blijven, is ook de mening van de makers van Lola da musica. Ik
denk altijd dat dat programma voor anderen dan voor mij is bestemd. Voor
mensen aan wie je niets meer hoeft uit te leggen omdat die er al heel
wat van weten. Gisteren hadden ze een onderwerp dat mij wel
interesseerde: een nieuwe rage voor megadisco's: trance, een melodieuze
house-variant. Hele zalen vol eenlingen die in massa's ritmisch
meebewegen. De DJ is de ster, want hij weet door zijn muziekkeuze de
stemmingen op te roepen en te veranderen. Nu ben ik niet van plan zelf
collectief in het weekeind in trance te raken maar ik wil de trends wel
kunnen volgen. Mag niet van Lola da musica. Ze hadden een portret
gemaakt van de Nederlandse DJ's Tiësto (hoe heet die echt?) en
Ferry Corsten. In een paar regeltjes kreeg ik te weten dat ze
wereldberoemd zijn, ze hebben samen zelfs een elektro-hit gemaakt die
het in Engeland goed doet. Ze treden daar ook vaak op als DJ. Dat was
alles. Maar waarom ze zo'n succes hebben, hoe dat precies in zijn werk
is gegaan en in welke traditie ze staan, moest aan de kenner-kijkers al
duidelijk zijn. Hoewel, ook die schijnen vaak in cd-winkels de melodie
aan de verkoper te moeten voorzingen omdat ze de herkomst niet kennen,
begreep ik van Tiësto. De omroep doet haar best om die traditie van
onwetendheid in stand te houden. Wat mis ik dan de musicus Jools Holland
die in opdracht van de NPS en de BBC een hele serie muziekprogramma's
had gemaakt voor onbenullen als ik. Vijf minuten van zijn programma
boden meer informatie dan bijna een uur Lola da Musica. Met
opnamen van voorgangers, vergelijkingen en samenspel. Zou hij misschien
deskundiger zijn dan de Nederlandse collega's en wat belangrijker wordt
gevonden, artistieker?
Er is nog een variatie op de eindeloze herhalingen in "techno" "trance"
of "house", namelijk ambtelijke funk. Die was te horen in
Buitenhof en er schijnt troostende werking van uit te gaan. Een
paar voorbeeldjes uit het gesprek met minister Borst en haar
staatssecretaris Vliegenthart gisteren. Over bejaardenzorg en
wachtlijsten. "We werken systematisch aan een oplossing van de
knelpunten", zei Vliegenthart. "We moeten de bestaande instellingen
beter uitrusten voor de specifieke problematiek die samenhangt met
ouderdomsziekten". Loonsverhoging was niet zo belangrijk maar Borst
wilde "investeren in de kwaliteit van het werk". Natuurlijk zijn er op
het gebied van thuiszorg "een paar rotte appels in de mand". En zo ging
het nog een hele poos door maar echt gerust werd ik er niet op. Neem dan
het decreet van de nieuwe Indonesische president Wahid bij zijn eerste
persconferentie: "The income of the citizens shall increase gradually".
|
NRC Webpagina's
25 OKTOBER 1999
|