NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Persoon gestolen
Maarten Huygen
Waarom willen mensen op
televisie? Waarom antwoord geven op impertinente vragen alleen omdat er
een camera bij is? Dat zou toch reden temeer zijn om te zwijgen? Maar
bij de gedachte dat miljoenen het kunnen zien, verdwijnt elke gedachte
aan privacy. Aan één of twee onbekenden is het niet
interessant om de ziel te openbaren maar aan honderdduizenden wel.
Personalia? Naam? Geboren? Ouders leven nog? Doet u aan seks? Hebt u een
vriend of een vriendin? Dingen die je niet op de bonuskaart van Albert
Heijn zou willen laten zetten. Ik zag het eerste optreden van Arjan
Ederveen. Als zichzelf. En hij voelt zich er niet gemakkelijk bij. Hij
wil publiciteit geven aan de musical van Joop van den Ende Oliver
waarin hij de hoofdrol speelt. Eerder zag ik hem bij Jeroen Pauw,
eergisteren was hij bij de talkshow van Barend en Van Dorp op bezoek.
Hij schijnt ook nog in Koffietijd! van Hans van Willigenburg te
zijn opgetreden en zelfs Henk van der Meyden is hij terwille geweest.
Wordt dus een modale bekende Nederlander. Ik had hem eigenlijk nog
nooit in het echt gezien maar alleen in zijn verpersoonlijkingen als
Theo, als de voorlezer in Hallo, hier Aarde, als de Groninger
boer die zich tot een zwarte liet ombouwen, noem maar op. En in zo'n
interviewshow zie je plotseling het mannetje erachter. Gladgeschoren
kale bol en een snor waar hij voortdurend in peutert. Hij zit in
gedachten strak voor zich uit te staren en geeft vage, ontwijkende
antwoorden. Het was bijna een ontheiliging, misschien had zijn echte ik
beter een mysterie kunnen blijven als onzichtbare bediener van al die
verschillende figuren. Zo'n gesprek geeft dezelfde ontnuchtering als bij
de verfilming van een favoriet boek. Zijn Van den Ende en de VPRO
botsende grootheden, vraagt Van Dorp: "Ja", antwoordde hij nadrukkelijk.
Is de een politiek correct en de ander niet?. Weer "Ja". Meer niet.
Jan Mulder begreep het niet. Zelf is hij bekend Nederlander van beroep.
Hij was de verhoorder die op vriendelijke toon aanhield: "Je bent de
beste ter wereld. Je kunt toch een gesprekje doen?" Maar ik kan ook wel
begrijpen dat Ederveen liever in zijn vele gedaanten op de televisie
verschijnt. Dat is zoveel meer dan een gesprekje. Waarom zou hij dan
allerlei meningen moeten geven? Die zijn overbodig. Zijn werk spreekt
voor zich. Ik heb een goede kunstschilder nooit een verhaal horen houden
dat interessanter was dan zijn schilderijen. Al die reclame moet niet
worden verward met het product zelf. De mens achter de schilderijen
lijkt te veel op al die anderen.
"Ik vind het heel raar", zei Ederveen tegen zijn verhoorders. "Ik ken
jullie van televisie, ik heb jullie nooit ontmoet en ineens stap ik in
een auto, kom ik hier naartoe en zit ik met jullie te praten." Het is
een droomsituatie. Mensen die elkaar nog nooit hebben ontmoet, doen
familiair omdat ze elkaar van televisie kennen. Het moet ook raar zijn
voor nieuwkomer Mona die plotseling op het toneel van Big Brother
stapte. Of voor Sabine die door haar medebewoners met haar geliefde Bart
werd genomineerd om te vertrekken. Blijkt toch dat ze in een
voorstelling zit die iedereen wil uitzitten en dat gaf een schok. Later
zullen volkomen onbekenden commentaar geven over haar verhouding met
Bart alsof ze er alles mee te maken hebben. Daar was het haar om te
doen, aandacht, herkenning. Mensen die naar haar wijzen in het
restaurant. Zo voelt ze zich in haar identiteit bevestigd. Ze is iemand.
Maar haar persoon is ook een beetje gestolen. Ook Ederveen is zijn
anonimiteit kwijt. Maar ja, publiciteit, je moet wat. De zalen moeten
vol. Ederveen staat nu al een paar weken in Breda, daarna Enschede. Hij
moet de tekst verzinnen als hij hem niet kent, want het gaat om
doorzingen. Hij wil het leuk houden. Zulke dingen vertelde hij, als de
kok over zijn keuken. Maar het team van Barend en Van Dorp was zwaar
teleurgesteld.
|
NRC Webpagina's
20 OKTOBER 1999
|