|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Ingrijpend saneringsplan voor Nissan
Door onze correspondent HANS VAN DER LUGT
Ghosn belooft een winst van minimaal 4,5 procent van de omzet te bereiken in 2002. Volgend jaar wil hij al zwarte cijfers schrijven. Daartoe zet Nissan met name het mes in de productie in Japan zelf, waar de kosten internationaal gezien hoog liggen. Van de huidige zeven assemblagefabrieken sluit Nissan er in maart volgend jaar drie. Ook twee fabrieken voor motoren gaan volgend jaar dicht. Verder halveert Nissan het aantal chassistypen tot twaalf. Als gevolg van de fabriekssluitingen neemt de productiecapaciteit van Nissan af van 2,4 miljoen auto's op jaarbasis naar 1,65 miljoen over drie jaar. De benutting ervan moet toenemen van 53 procent nu naar 77 procent in 2002. Het personeelsbestand van de Nissan-groep daalt tegelijk met 14 procent, van 148.000 naar 127.000. Gedwongen ontslagen wil Nissan vermijden, mede gezien "Japans specifieke werkverhoudingen", aldus Ghosn met een verwijzing naar het gebruikelijke systeem van levenslange indienstneming. Gevraagd hoe hij de rigoureuze fabriekssluitingen aan het Japanse publiek wil uitleggen, onderstreepte Ghosn dat het herstructureringsplan geen idee van hem alleen is. Projectteams uit alle geledingen van het bedrijf hebben ideeën aangedragen voor verbetering van Nissans prestaties. Ghosn: "Het is het middenkader zèlf dat zegt 'We moeten veranderen'. De werknemers van Nissan hebben er genoeg van om eeuwig de strijd met de concurrentie te verliezen." Ook Nissans relatie met toeleveranciers gaat op de helling. Het bedrijf is inmiddels begonnen belangen in toeleveranciers af te stoten. Ook nutteloze bezittingen, zoals grond, gaan van de hand. Daarnaast wil Ghosn de uitgaven aan onderdelen in drie jaar met 20 procent terugbrengen. Daartoe zal het aantal toeleveranciers worden gehalveerd.
|
NRC Webpagina's
18 OKTOBER 1999
|
Bovenkant pagina |