NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Mrs Dalloway
CORINE VLOET
De duistere chaos van een
loopgraaf in de Eerste Wereldoorlog, met het onderschrift 'Italy, 1918'.
We zien hoe een soldaat aan stukken wordt gereten door een bom. Dan een
zonnig straatbeeld, voorzien van de mededeling 'London, June 13, 1923'.
Een wat oudere vrouw bekijkt zichzelf in haar slaapkamerspiegel en
loopt, begeleid door een lange voice over, de trap af.
Aanzwellende muziek.
Wie de opeenstapeling van filmische clichés ziet die Marleen
Gorris alleen al in de eerste vijf minuten van haar Mrs Dalloway
(1997) heeft weten te verwerken, zou nauwelijks vermoeden dat het gaat
om de verfilming van een van de meest vernieuwende en radicaal
experimentele romans van de eeuw. Virginia Woolfs 'Mrs Dalloway' (1925),
over een dag uit het leven van een Londense upper class dame,
haar vroegere minnaar en een aan shell shock lijdende jongeman,
zette zich juist af tegen het heersende realisme in de kunst.
Geïnspireerd door nieuwe kunstvormen als het kubisme en de toen
zeer moderne filmtechnieken probeerde Woolf in een stroom van
herinneringen, losse associaties en stemmingen de innerlijke
werkelijkheid van haar personages zo goed mogelijk weer te geven. Gorris
is dit lastige gegeven te lijf gegaan met vooral veel flashbacks
en voice overs, en een scenario dat de letter van het verhaal
trouw volgt. De geest van de roman is ondertussen hopeloos verloren
geraakt. Op de bewuste junidag organiseert Clarissa Dalloway (Vanessa
Redgrave) een groot society-feest in haar eigen huis. Maar wanneer ze
hoort dat haar vroegere minnaar Peter Walsh weer in de stad is, raakt
haar gemoedsrust danig verstoord: ooit verkoos Clarissa de saaie maar
veilige Richard Dalloway boven de gepassioneerde socialist Peter.
Parallel hieraan loopt het verhaal van de aan shell shock
lijdende Septimus (Rupert Graves in veruit de beste rol van de
film). Zijn uiteindelijke zelfmoord heeft een diepe uitwerking op
Clarissa. Overal zijn de scherpe kantjes van het boek afgehaald. Angst
voor ouderdom en de dood, twijfels over keuzes, onvervulde verlangens,
gefnuikte ambities, sociale kritiek, ze vallen weg tegen de smetteloze
decors, prachtige japonnen, glimmende automobielen en het onmogelijk
fleurige Londen - precies het soort realisme waar Woolf zich tegen
verzette.
Mrs Dalloway (Marleen Gorris, Engeland, 1997), Ned.3, 19.55-21.40u.
|
NRC Webpagina's
14 OKTOBER 1999
|