NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Britse dinosaurus
Maarten Huygen
Het komt zelden voor dat ik op
mijn horloge kijk uit angst dat het al bijna voorbij is. En dat deed ik
gisteren bij de nieuwe BBC-serie Walking with Dinosaurs, een
natuurfilm over dinosaurussen uit de oertijd. Jurassic Parc, maar
dan als wetenschappelijk verantwoorde natuurfilm. Elke maandagavond om
half tien slechts een half uurtje. Gisteren zag ik een 30 meter lange
diplodocus een ei leggen door een vleespijp die ze uit haar lijf naar
beneden liet zakken. Of het echt zo ging, weet niemand, maar hoe kon dat
ei anders op de grond landen zonder te breken? Later zag ik een kudde
sauropods over de vlakte grazen en bomen omleggen om bij de malse varens
te komen. Een stegosaurus schrok een roofzuchtige allosaurus af met zijn
getentakelde staart en zijn rood opzwellende pantserplaten. Alsof de
camera er bij was, 157 miljoen jaar geleden, in dampende regenwouden en
prairies.
Het is een dapper megaproject voor paleontologen en animatoren. Vorige
week werd uitgelegd hoe de documentaire tot stand kwam. De paleontologen
wisten alles van opgegraven botten maar hadden geen idee hoe zo'n beest
beweegt. Daar hadden ze de kennis en computers van filmanimatoren voor
nodig. Het animatorteam brengt dan de botten op videobeeld in volgorde.
Ze tekenen pijltjes en lijnen op een olifant en kijken hoe die beweegt
om zich te laten inspireren, ook al loopt die heel anders dan een dino.
Computersimulaties lieten de geanimeerde voorhistorische giganten lopen.
Zo kwamen de makers erachter dat de diplodocus geen bomen afgraast,
zoals aanvankelijk werd aangenomen. De nekwervels laten op hun hoogst
toe dat de giraffehals in het verlengde van de ruggegraat heen en weer
zwaait. De kop kan op plekken doordringen waar het logge lijf moet
blijven staan. Ook bleek dat de diplodocus slechts een poot tegelijk kan
verzetten, de andere drie moeten op de grond blijven staan. Dat maakt
het lopen lastig en traag. Kleinere exemplaren worden dan ook wel gepakt
door roofdieren maar eenmaal groot geworden hadden ze geen natuurlijke
vijanden en konden ze wel 100 worden. Het zag er heel realistisch uit,
want ze laten die dieren door echte wouden en vlakten lopen. Toch vond
ik ondanks al dat knappe werk de dino's soms wat al te soepel wandelen
en opspringen alsof de zwaartekracht niet bestond en ze geen 50 ton maar
een paar kilo wogen. Het blijft een prachtig geheel. Jammer dat het zo
laat wordt uitgezonden, want kinderen zijn dol op dino's en zullen zich
niet door de wetenschappelijke toon laten afschrikken. Als de techniek
over honderden miljoenen jaren heen kan reiken, dan moet het heden een
koud kunstje zijn. Je vraagt je af of in de volgende eeuw een nieuwe
Stalin niet in de verleiding zal komen om ook het nieuws van vandaag op
zo'n overtuigende manier te laten animeren met fictionele gebeurtenissen
die hem politiek uitkomen. "Verdachten" die door bewakingscamera's "op
heterdaad" zijn betrapt.
Wat biedt zo'n BBC-documentaire een contrast met de rokende puinhopen
van de Britse spoorwegen. Voor de publieke omroep heeft de Britse
overheid wel veel geld over maar voor hoe lang nog. De kijkgelden worden
hoger, terwijl de kijkcijfers dalen. Het helpt niet dat BBC1 zich laat
verleiden tot commerciële pretcultuur, want dat doen andere beter.
Symbolisch dat dit megaproject over dinosaurussen gaat. Is de televisie
niet verder geëvalueerd? Kan dat nog wel, zo'n publieke
investering? Voor de gemoedsrust van al die kijkgeldbetalers noemden ze
geen bedrag in de uitzending maar ik begreep dat het erg duur was. Ik
hoop dat ze het over de hele wereld kunnen verkopen maar de omzetten van
de film Jurassic Parc zullen ze nooit halen. De BBC verkoopt niet
zo goed als Hollywood. De dinosaurus blijft een gok met grote zakelijke
risico's. Endemol zou er nooit aan beginnen. Maar van winst alleen kan
de mensheid niet voortbestaan.
|
NRC Webpagina's
12 OKTOBER 1999
|