|  
 
  NIEUWSSELECTIE  KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
   
S e l e c t i e
 Televisie
 
Radio
 
 
 | B E E L D : Absurde wendingen
 
 
Maarten Huygen 
Misschien hoor ik hier niet
thuis maar ik ben het zo zelden eens met  de lezers van Avro's
Televizier. Voor mij persoonlijk is de Televizierring  geen aanbeveling
van een programma, integendeel. Recensenten hebben het nu  eenmaal hoog
in de bol. Als ik Paul de Leeuw was, zou ik blij zijn dat ik hem  niet
heb gekregen. Opvolger te zijn van publieksvleier Rik Felderhof lijkt me 
een twijfelachtige eer. Maar ook daarin verschil ik van mening met het
grote  publiek. Winnaar werd dit jaar dus Toen was geluk heel
gewoon, de comedy over het leven  in de jaren vijftig, nog voor de
tijd dat de scherpe humoriste Annie Schmidt  actief werd voor de
televisie. De lezer van Avro's Televizier moet gemiddeld  dus een flink
dagje ouder zijn. Satire over veertig jaar geleden.  Comedyschrijvers
doen alles liever dan het selfesteem van de hedendaagse 
Nederlander te ondergraven en de kijker waardeert dat.
 
Toch vind ik de prijs nieuws, want de winnaar zal zeker navolging
vinden.  Comedies over de goede oude tijd zijn een vondst. Ik verwacht
binnenkort een  tv-blijspel uit de tijd van de Maagdenhuisbezetting. Een
stelletje langharigen  die een commune zijn gestart. Muziek van de
Rolling Stones, Bob Dylan en The  Who, dat moet toch een succes worden.
Al die kijkers uit de geboortegolf  vinden het prachtig zichzelf nog
eens jong te zien, zolang het maar niet over  hun huidige grijze zelf
gaat. Waarom is Monty Python geen nostalgie? Omdat de humor klassiek is
en niet aan  tijd en plaats gebonden. Dat is uniek, want de meeste humor
is dat juist wel.  Bij mij roept Monty Python geen jeugdherinneringen
op. Ik heb het pas lang na  de jaren zestig en zeventig leren kennen
door het huren van de video's.  Op BBC2 was een hele nacht aan Monty
Python gewijd en ik moet nog steeds om de  absurde sketches lachen, ook
al ken ik ze inmiddels van buiten. De spanning  tussen de uitgestreken
officiële versie en wat daaronder borrelt en kookt, is  universeel.
De Ministry of Silly Walks is nog steeds bij de tijd,
overal ter  wereld. Michael Palin zocht nog sommige opname-plekken in
Londen op en er  bestaat nu zelfs een Japanse toeristengids waar de
lokaties worden aangegeven. Terry Gilliam zag zijn animatiefilmpjes van
toen nog eens terug en hij begreep  niet hoe hij ze toen had kunnen
maken. Vandaar dat Monty Python er zo vroeg  mee ophield. John Cleese
vond dat het gezelschap zichzelf herhaalde. De wilde  associaties in de
sketches en animaties zijn als hogere wiskunde. Ze kunnen  alleen worden
gemaakt door jonge geesten. En kennelijk alleen in de jaren  zestig en
zeventig want na die tijd zijn dergelijke universele humoristen niet 
meer opgestaan. De vraag waarom, miste ik in de BBC-avond. 
Monty Python en ook huidige Britse humoristen van The Big
Train blinken uit in  de absurde, onverwachte wending. De
gekruisigden in The Life of Brian gaan  samen een musical-liedje
zingen, Always look on the bright side of life. Die  plotselinge
draai ontbreekt bij Nederlandse tv-satire. De nog altijd  veelbelovende
satireshow Live opgenomen van Veronica had afgelopen week een 
persiflage van een griezelfilm. Die verliep zo voorspelbaar als een
echte  griezelfilm maar dan met overdrijving. Ik mis de rare draai die
me aan het  lachen maakt. Bij gebrek aan mankracht en ideeën wordt
zo'n sketch wat langer  over een uitzending uitgesmeerd. Dat gevaar van
herhalen en rekken is er ook bij Nachtcrème, de nieuwe
reeks  persiflages op commerciële pulp van Wim de Bie. Er zat wel
een enkele grap in,  zoals de presentatie van de "parenpot", een
hulpstuk in de vorm van een  stofzuigerslang voor parenclubs. De Bie
speelt de nachtelijke sextalkshowgastvrouw Christine van der Horst en ik
hoop dat het programma vaak  verandert. Dat gebeurde te weinig bij zijn
vorige solo-optredens. Er is nog  niemand opgestaan die Koot en Bie doet
vergeten. Zo gek waren die babyboomers  nou ook weer niet, ik bedoel, ze
waren dat juist wel. Waren.
 
 
  
  | NRC Webpagina's 11 OKTOBER 1999
 
  
 
  
 
 |