NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Absurde wendingen
Maarten Huygen
Misschien hoor ik hier niet
thuis maar ik ben het zo zelden eens met de lezers van Avro's
Televizier. Voor mij persoonlijk is de Televizierring geen aanbeveling
van een programma, integendeel. Recensenten hebben het nu eenmaal hoog
in de bol. Als ik Paul de Leeuw was, zou ik blij zijn dat ik hem niet
heb gekregen. Opvolger te zijn van publieksvleier Rik Felderhof lijkt me
een twijfelachtige eer. Maar ook daarin verschil ik van mening met het
grote publiek. Winnaar werd dit jaar dus Toen was geluk heel
gewoon, de comedy over het leven in de jaren vijftig, nog voor de
tijd dat de scherpe humoriste Annie Schmidt actief werd voor de
televisie. De lezer van Avro's Televizier moet gemiddeld dus een flink
dagje ouder zijn. Satire over veertig jaar geleden. Comedyschrijvers
doen alles liever dan het selfesteem van de hedendaagse
Nederlander te ondergraven en de kijker waardeert dat.
Toch vind ik de prijs nieuws, want de winnaar zal zeker navolging
vinden. Comedies over de goede oude tijd zijn een vondst. Ik verwacht
binnenkort een tv-blijspel uit de tijd van de Maagdenhuisbezetting. Een
stelletje langharigen die een commune zijn gestart. Muziek van de
Rolling Stones, Bob Dylan en The Who, dat moet toch een succes worden.
Al die kijkers uit de geboortegolf vinden het prachtig zichzelf nog
eens jong te zien, zolang het maar niet over hun huidige grijze zelf
gaat. Waarom is Monty Python geen nostalgie? Omdat de humor klassiek is
en niet aan tijd en plaats gebonden. Dat is uniek, want de meeste humor
is dat juist wel. Bij mij roept Monty Python geen jeugdherinneringen
op. Ik heb het pas lang na de jaren zestig en zeventig leren kennen
door het huren van de video's. Op BBC2 was een hele nacht aan Monty
Python gewijd en ik moet nog steeds om de absurde sketches lachen, ook
al ken ik ze inmiddels van buiten. De spanning tussen de uitgestreken
officiële versie en wat daaronder borrelt en kookt, is universeel.
De Ministry of Silly Walks is nog steeds bij de tijd,
overal ter wereld. Michael Palin zocht nog sommige opname-plekken in
Londen op en er bestaat nu zelfs een Japanse toeristengids waar de
lokaties worden aangegeven. Terry Gilliam zag zijn animatiefilmpjes van
toen nog eens terug en hij begreep niet hoe hij ze toen had kunnen
maken. Vandaar dat Monty Python er zo vroeg mee ophield. John Cleese
vond dat het gezelschap zichzelf herhaalde. De wilde associaties in de
sketches en animaties zijn als hogere wiskunde. Ze kunnen alleen worden
gemaakt door jonge geesten. En kennelijk alleen in de jaren zestig en
zeventig want na die tijd zijn dergelijke universele humoristen niet
meer opgestaan. De vraag waarom, miste ik in de BBC-avond.
Monty Python en ook huidige Britse humoristen van The Big
Train blinken uit in de absurde, onverwachte wending. De
gekruisigden in The Life of Brian gaan samen een musical-liedje
zingen, Always look on the bright side of life. Die plotselinge
draai ontbreekt bij Nederlandse tv-satire. De nog altijd veelbelovende
satireshow Live opgenomen van Veronica had afgelopen week een
persiflage van een griezelfilm. Die verliep zo voorspelbaar als een
echte griezelfilm maar dan met overdrijving. Ik mis de rare draai die
me aan het lachen maakt. Bij gebrek aan mankracht en ideeën wordt
zo'n sketch wat langer over een uitzending uitgesmeerd. Dat gevaar van
herhalen en rekken is er ook bij Nachtcrème, de nieuwe
reeks persiflages op commerciële pulp van Wim de Bie. Er zat wel
een enkele grap in, zoals de presentatie van de "parenpot", een
hulpstuk in de vorm van een stofzuigerslang voor parenclubs. De Bie
speelt de nachtelijke sextalkshowgastvrouw Christine van der Horst en ik
hoop dat het programma vaak verandert. Dat gebeurde te weinig bij zijn
vorige solo-optredens. Er is nog niemand opgestaan die Koot en Bie doet
vergeten. Zo gek waren die babyboomers nou ook weer niet, ik bedoel, ze
waren dat juist wel. Waren.
|
NRC Webpagina's
11 OKTOBER 1999
|